ملکه چگونه از مرگ پدرش و رسیدن به تاج و تخت باخبر شد؟

شبی که شاه درگذشت، شاهدخت الیزابت و شاهزاده فیلیپ در کنیا مشغول تماشای شکار بودند

ملکه الیزابت دوم با برگزاری جشن رسمی ۷۰ سالگی رسیدنش به سلطنت، به دستاوردی باورنکردنی دست یافت.

پدر ملکه، شاه جرج ششم، در ششم فوریه ۱۹۵۲  ناگهان و نامنتظره در خواب درگذشت. شاه در آن هنگام  تنها ۵۲ سال داشت و در سپتامبر سال پیش از آن به دلیل ابتلا به سرطان تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و روند بهبود را به آرامی طی می‌کرد.

مرگ پدر به معنای ملکه شدن شاهدخت الیزابت ۲۵ ساله بود. علیاحضرت در آن هنگام در کنیا به‌سر می‌برد و بدان سان پس از بیش از ۲۰۰ سال، اولین حاکمی شد که هنگام رسیدن به سلطنت در خارج از کشورش بود.

لحظه‌ای که ملکه از مرگ پدر و سپس جانشینی خود مطلع شد، نقطه‌ عطف داستان فصل اول سریال تخیلی «تاج» (The Crown) نتفلیکس بود که دوران سلطنت ملکه را به تصویر می‌کشد. اما این رویداد در زندگی واقعی چگونه رخ داد؟

روز ۶ فوریه ۱۹۵۲، شاهدخت الیزابت و شاهزاده فیلیپ در کنیا و در اولین مرحله از سلسله سفرهای سلطنتی بودند که بازدید از استرالیا و نیوزیلند را نیز شامل می‌شد. آنان به جای جرج ششم که از فرط بیماری نمی‌توانست مسافرت کند، راهی آن سفر شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکه آن هنگام به‌خوبی از زوال تدریجی سلامت پدر آگاه بود و بنا به گزارش‌ها، جرج ششم شروع به نشان دادن اسناد دولتی به ملکه آینده و آموزش «راه و رسم پادشاهی» به او کرده بود.

شبی که شاه درگذشت، شاهدخت الیزابت و شاهزاده فیلیپ در کلبه‌ای درختی در فاصله ۱۶۵ کیلومتری نایروبی مشغول تماشای شکار بودند.

مشهور است که جیم کوربت، شکارچی بریتانیایی که او نیز در آن روزها در همان اقامتگاه حضور داشت، در کتاب راهنمای بازدیدکنندگان نوشت: «برای نخستین بار در تاریخ جهان، دختر جوانی امروز که داشت از درخت بالا می‌رفت، شاهدخت بود و روز بعد، پس از به قول خودش هیجان‌انگیزترین تجربه‌های زندگی‌اش،‌ وقتی داشت از درخت پایین می‌آمد، ملکه بود.»

البته به دلیل دور افتادگی آن مکان، شاهدخت الیزابت تا روز بعد از مرگ پدرش، از آن واقعه مطلع نشد. آن خبر به یکی از درباریان ارشد مخابره شد و او آن را به مارتین چارتریس، منشی مخصوص شاهدخت منتقل کرد و او نیز به نوبه خود با دستیار شاهزاده فیلیپ تماس گرفت.

شاهزاده فیلیپ هنگام بازگشت‌ آن‌ دو از کلبه درختی ویژه تماشای شکار به اقامتگاه ساگانا از آن خبر مطلع شد، و همانا دوک ادینبرو بود که خبر را به ملکه داد. آن زوج سپس با هم در محوطه اقامتگاه قدم زدند.

ملکه پس از شنیدن خبر، برای عذرخواهی از لغو ادامه سفر چند نامه نوشت و بلافاصله به وطن بازگشت.

رابرت لیسی در کتابش با عنوان «مختصری از زندگی ملکه» (A Brief Life of the Queen) از قول چارتریس نقل می‌کند که ملکه پس از شنیدن خبر مرگ پدرش، «راست قامت نشسته بود و سرنوشت خود را کاملاً پذیرفته بود».

مراسم تاج‌گذاری ملکه بیش از یک سال بعد، در دوم ژوئن ۱۹۵۳ برگزار شد و اولین رویداد در نوع خود بود که از تلویزیون سراسری کشور پخش می‌شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی