«دانه‌های فلزی» یاخته‌های سرطانی را از بین می‌برند

گوی‌های فلزی‌ دو میلی‌متری با رانش مغناطیسی به‌سوی غده هدایت می‌شوند و سپس از راه دور گرم می‌شوند تا سلوله‌های سرطانی را از بین ببرند

این روش می‌تواند دوره نقاهت را کوتاه کند و احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل برساند-sciencenews.org

محققان روشی برای استفاده از اسکنر ام‌.‌آر.آی ابداع کردند که می‌توان با آن «دانه‌هایی» مغناطیسی را در مغز انسان هدایت کرد تا سلول‌های سرطانی را گرم کند و از بین ببرد.

محققان دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن (یو.سی.آل) روشی جدید و ابتکاری برای مقابله با سرطان ابداع کردند که در آن می‌توان با غده‌هایی در مغز که به‌سختی در دسترس قرار دارند با دقت بالایی مقابله کرد.

شرح این روش که «ریشه‌کن‌سازی با هدایت تصویری و حداقل تخریب» (MINIMA) نام دارد در شماره این هفته مجله علوم پیشرفته (Advanced Science) آمده است.

در این روش گوی‌های فلزی‌ دو میلی‌متری با رانش مغناطیسی به‌سوی غده هدایت می‌شوند و سپس از راه دور گرم می‌شوند تا سلول های سرطانی را از بین ببرند.

این روش هم‌اکنون با موفقیت روی موش‌ها آزمایش شده است و محققان اکنون امیدوارند اثبات مفهومی را پدید آوردند که روی انسان‌ها کارایی داشته باشد.

این درمان را احتمالا می‌توان برای سایر سرطان‌ها مانند سرطان پروستات هم به کار گرفت که درمان‌هایی با تخریب‌گری کمتر به سود آنها است.

در این روش از فناوری اسکنرهای ام.آر.آی هم استفاده می‌کنند که پیش‌ازاین در بیمارستان‌های سراسر جهان کاربردی فراگیر داشته و در این روش از دستگاه مخصوص تشخیص به دستگاهی با کاربری درمانی ارتقا یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور مارک لایتگو از مرکز تصویربرداری زیست‌ پزشکی پیشرفته دانشگاه یو.سی.آل و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: مینیما MINIMA روش درمانی جدیدی با راهبری ام.‌آر.آی است که می‌تواند با درمان دقیق غده و بدون آسیب زدن به بافت‌های سالم از اثراتی جانبی قدیم جلوگیری کند.

به دلیل مغناطیسی بودن دانه حرارت دیده، می‌توان از میدان‌های مغناطیسی موجود در اسکنر ام‌. آر.‌ای برای هدایت دانه از راه دور در داخل بافت‌ها و رساندن آن به غده سرطانی استفاده کرد. وقتی دانه به غده سرطانی رسید، می‌توان آن را حرارت داد تا در عین وارد آوردن کمترین آسیب به بافت‌های سالم اطراف، یاخته‌های سرطانی را نابود کند.»

ربکا بیکر نویسنده اصلی این پژوهش افزود «استفاده از اسکنر ام.‌آر.‌ای برای درمان با این روش موجب می‌شود بتوانیم تصویر دانه شفابخش و غده سرطانی را در طول این فرایند ببینیم و مطمئن شویم درمان دقیق و بدون نیاز به انجام عمل جراحی باز اجرا می‌شود.

«این روش می‌تواند دوره نقاهت را کوتاه کند و احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل برساند.»

این محققان گفته‌اند در صورت توسعه بیشتر این روش ممکن است شکل این دانه از حالت کروی به لبه تیز تغییر کند که می‌تواند عملکرد چاقوی جراحی کوچک تیزی را داشته باشد که درون بافت هدایت شود.

این به جراحان اجازه می‌دهد از راه دور بر اجرای این روش نظارت کنند، روشی که بنا بر پیش‌بینی پروفسور لایتگو می‌تواند «انقلابی در عرصه عمل‌های جراحی بدون آسیب» باشد.

© The Independent