آزمایش پیوند سلول بنیادی برای درمان آسیب نخاعی در ژاپن

هدف این پژوهش یافتن راه درمان موثر برای افرادی است که به دلیل آسیب نخاعی فلج شده‌اند

پژوهشگران تعداد دو میلیون «آی پی اس» را در داخل نخاع بیماری که ماه گذشته آسیب‌دیده بود، پیوند زدند - Pexels

دانشگاه «کیو» در توکیو روز جمعه اعلام کرد که پزشکان ژاپنی در نخستین آزمایش بالینی، سلول‌های بنیادی را با موفقیت به نخاع آسیب‌دیده یک بیمار پیوند زده‌اند. 

نشریه «آساهی شیمابون» به نقل از مسئولان گزارش داده است که ماه گذشته، جراحان این دانشگاه نمونه‌ سلول‌های عصبی را که از بخش‌های قابل‌تکثیر سلول‌های بنیادی (آی پی اس) گرفته بودند به بیماری که نخاعش سخت آسیب‌دیده بود، پیوند زدند. 

هدف این پژوهش یافتن راه درمان موثر برای افرادی است که به دلیل آسیب نخاعی فلج شده‌اند. تاکنون هیچ درمانی برای بهبود این بیماران وجود نداشته است. 

پژوهشگران تعداد دو میلیون «آی پی اس» را در داخل نخاع بیماری که ماه گذشته آسیب‌دیده بود، پیوند زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیمار در طول سال تحت درمان‌های دیگری نیز قرار خواهد گرفت و یک کمیته مستقل او را برای مدت سه ماه تحت نظر قرار خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ماسایا ناکامورا، استاد دانشگاه کیو و رئیس این پژوهش می‌گوید: «این بی‌تردید گامی بسیار بزرگ به‌سوی جلو است.»

دکتر ناکامورا گفت که پیش‌ازاین که این درمان مورداستفاده قرار گیرد، «کارهای بسیاری باید انجام شود».

تیم پژوهشگران روی این نکته مطالعه می‌کنند که آیا پیوند سلول‌های «آی پی اس» می‌تواند درترمیم مدارهای عصبی موثر باشد و بافت‌های جدیدی تولید کند که قادر به انتقال سیگنال‌های مغزی باشد یا نه. 

این درمان هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد و ایمنی آن تحت بررسی است. 

مدتی طول خواهد کشید تا این راه درمان در اختیار عموم قرار گیرد، اما اگر موفقیت‌آمیز باشد بارقه امیدی برای افرادی که از فلج کامل رنج می‌برند، خواهد بود .

پژوهشگران در سال ۲۰۱۹ مجوز دولت را برای این آزمایش دریافت کردند، اما جست‌و‌جو برای پیدا کردن مورد مناسب به خاطر همه‌گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد.

© The Independent