توافق طالبان و قطر؛ برگزاری هفته‌ای دو پرواز بین کابل و دوحه

روند پروازهای خروجی از افغانستان در ماه نوامبر، بر اثر مداخله طالبان متوقف شده بود

پروازهای تخلیه در ماه نوامبر و با مداخله طالبان متوقف شدند - Hoshang HASHIMI / AFP

اداره هوانوردی طالبان روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن، اعلام کرد که بر اساس توافق جدید میان طالبان و دولت قطر، قرار است از این پس، هفته‌ای دو پرواز بین کابل و دوحه انجام شود.

در اطلاعیه خبری سازمان هواپیمایی کشوری طالبان آمده است: «پروازها بین افغانستان و قطر از سر گرفته می‌شوند و پروازهای کابل-دوحه دوباره بعد از چندین سال، به‌طور عادی جریان می‌یابند. بعد از این، شرکت‌های هوایی افغانستان و شرکت هوایی قطر، هفته‌ای دو پرواز بین کابل و دوحه برگزار می‌کنند.»

هرچند در این اطلاعیه ادعا شده است که این پروازها پس از «چندین سال» از سر گرفته می‌شوند، حقیقت این است که تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، پرواز شرکت‌های هوایی کشورهای منطقه از جمله قطر ایرویز بین کابل و دوحه به شکل عادی جریان داشت. با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و به هم خوردن نظم و امنیت در فرودگاه‌های این کشور، به‌ویژه فرودگاه کابل، تمامی پروازهای داخلی و خارجی متوقف شدند و شرکت‌های هوایی خارجی به دلیل تهدیدهای امنیتی و نبود خدمات لازم در فرودگاه‌های افغانستان، پروازهایشان به کابل و سایر شهرهای افغانستان را متوقف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیشتر از پنج ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، به‌جز شرکت هواپیمایی خصوصی کام‌ایر و شرکت هواپیمایی دولتی آریانا که پروازهایی را میان شهرهای افغانستان و برخی از شهرهای منطقه از جمله اسلام‌آباد، دبی و تهران انجام می‌دهند، بقیه پروازها به روند تخلیه شهروندان خارجی و همکاران محلی نیروهای خارجی از افغانستان  اختصاص دارند و مجری بیشتر آن‌ها شرکت هواپیمایی قطر ایرویز است.

این پروازهای تخلیه در ماه نوامبر و با مداخله طالبان متوقف شدند اما پس از نزدیک به دو ماه توقف، چهارشنبه، ششم بهمن، از سر گرفته شدند و شرکت هوایی قطر ایرویز شماری از شهروندان خارجی را از افغانستان خارج کرد.

روند پروازها میان کابل و قطر پس از آن عادی شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه، پنجم بهمن، به قطر سفر کرد و در دیدار با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، بر ازسرگیری پروازهای تخلیه افغانستان که در اثر مداخله طالبان متوقف شده بود، تاکید کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز دوشنبه، ۱۱ بهمن، در ملاقات با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، از نقش آن کشور در افغانستان قدردانی کرد.

قطر اینک نماینده سیاسی آمریکا در افغانستان است و سفارت قطر در کابل، به کانال ارتباطی طالبان و دولت آمریکا تبدیل شده است.