سفیر روسیه در دوشنبه: تاجیکستان از شمال افغانستان تهدید می‌شود

چگونگی تعامل میان طالبان و سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در ابهام است

ایگور لیاکین فرولوف، سفیر روسیه در تاجیکستان- سفارت روسیه در دوشنبه / توییتر

ایگور لیاکین فرولوف، سفیر روسیه در تاجیکستان، روز جمعه هشتم بهمن به خبرگزاری تاس روسیه گفت که تجمع تروریست‌های گروه‌های گوناگون در شمال افغانستان، تهدیدی برای تاجیکستان است و ابهام در تعامل میان طالبان و شبکه‌های تروریستی بین‌المللی نیز موجب نگرانی‌هایی شده است.

سفیر روسیه در تاجیکستان افزود: «بر اساس داده‌های امنیتی، حدود ۶۰۰۰ شبه‌نظامی از سازمان‌های تروریستی مختلف در مناطق شمال افغانستان فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین تهدید از سوی سازمان‌هایی است که اعضای آنان، بومیان کشورهای آسیای مرکزی و برخی مناطق روسیه‌اند.»

این دیپلمات روسی اضافه کرد که داعش خراسان، جماعت انصارالله، و جنبش اسلامی ازبکستان از جمله سازمان‌های تروریستی‌اند که در شمال افغانستان فعال‌اند و امنیت تاجیکستان و آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند.

ایگور لیاکین فرولوف تصریح کرد که آرامش کنونی در بخش‌هایی از افغانستان، از جمله در شمال آن کشور، به این دلیل است که مسیرها و کوه‌های افغانستان پوشیده از برف است و زمستان همواره در افغانستان آرام بوده است.

او هشدار داد: «فعالیت آن‌ها [سازمان‌های تروریستی فعال در افغانستان] ممکن است در بهار، زمانی که هوا تغییر می‌کند، افزایش یابد.»

این دیپلمات روسی تاکید کرد که همسایه‌های افغانستان باید برای هرگونه تحول غیرعادی آمادگی داشته باشند. او همچنین اذعان داشت که تعامل میان طالبان و شبکه‌های تروریستی بین‌المللی تا کنون مبهم مانده است و پیش‌بینی این ‌که این تعامل در آینده چگونه خواهد بود دشوار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان نیز اوضاع در مرز میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه را به دلیل تجمع تروریست‌ها و وجود ۴۰ اردوگاه نظامی که تروریست‌ها در آن‌ها مستقرند، ابراز نگرانی کرده بود. با این حال، سفیر روسیه در تاجیکستان از حمایت تسلیحاتی روسیه از نیروهای امنیتی و دفاعی تاجیکستان خبر داد و گفت: «روسیه کمک تسلیحاتی و خودروهای جنگی به تاجیکستان خواهد داد تا آمادگی رزمی ارتش خود را تقویت کند.»

او افزود که قرارگاه‌های نظامی مستقر در مرز میان تاجیکستان و افغانستان، با سلاح‌ها و تجهیزات جدید نظامی تقویت شده‌اند و سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه، تلاش دارد فعالیت‌ خود را در حفاظت از مرز های آسیای میانه و همچنین مقابله با فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی گسترش دهد.

در همین حال، سفیر روسیه در تاجیکستان از تلاش روسیه و تاجیکستان برای ایجاد یک پایگاه نظامی در منطقه مرتفع شمس‌الدین شوخین در مرز با افغانستان خبر داد. ایگور لیاکین فرولوف گفت که قرارداد ساخت این قرارگاه نظامی میان دولت‌های تاجیکستان و روسیه امضا شده است و کار ساختمانی به‌زودی آغاز خواهد شد.

نگرانی عمده کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، از فعالیت تروریست‌هایی است که در گذشته در صفوف داعش، القاعده، و طالبان علیه نیروهای ناتو در افغانستان جنگیده‌اند، و اکنون که طالبان در آن کشور به قدرت رسیده‌اند، در تلاش برای راه یافتن به کشورهای آسیای میانه‌اند. جماعت انصارالله متشکل از تروریست‌های تاجیکستانی، تحریک اسلامی ازبکستان متشکل از تروریست‌های ازبکستانی، و حرکت اسلامی ترکستان شرقی متشکل از تروریست‌های اویغور، از جمله سازمان‌های تروریستی فعال در شمال افغانستان‌اند که در بیست سال گذشته در صفوف طالبان فعالیت داشته‌اند. هرچند تا کنون هیچ شاهدی وجود ندارد که ثابت کند رابطه این سازمان‌ها با طالبان قطع شده است، طالبان همواره ادعا می‌کنند که هیچ ارتباطی با تروریست‌های خارجی ندارند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و روی کار آمدن طالبان، نگرانی‌ها از نفوذ تروریست‌ها به داخل خاک کشورهای آسیای مرکزی افزایش یافته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، و شمار دیگری از مقام‌های امنیتی این کشورها نیز با استناد به اطلاعات سازمان‌های امنیتی کشورهایشان، از تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به آسیای میانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر رزمایش‌های بزرگ نظامی در خطوط مرزی میان تاجیکستان و افغانستان اجرا کرد، و به کشورهای آسیای مرکزی اطمینان داد که آماده دفع هرگونه تهدید از جانب سازمان‌های تروریستی مستقر در افغانستان است. این سازمان امنیتی همچنین تلاش دارد  توانایی‌های دفاعی را در خطوط مرزی میان افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی تقویت کند تا در صورت تشدید جنگ در افغانستان، یا تلاش سازمان‌های تروریستی برای نفوذ به آسیای میانه، از امنیت آن کشورها حفاظت کند.

سران طالبان در پنج ماه گذشته همواره تاکید کرده‌اند که خواهان روابط دوستانه با کشورهای جهان، به‌ویژه همسایه‌های افغانستان‌اند، اما رابطه میان طالبان و سازمان‌های تروریستی بین‌المللی باعث شده است که هیچ دولتی به سخنان سران این گروه اعتماد نکند.