آریانا سعید از پارلمان اروپا خواست وضعیت زنان افغان را جدی بگیرد

رئیس پارلمان اروپا از نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان انتقاد کرد و خواستار بازگشت آنها به سر کار شد

آریانا سعید، خواننده افغان، روز سه‌شنبه در حاشیه نشست پارلمان اروپا در‌باره زنان افغانستان گفت: «خواهش من از پارلمان اروپا فقط این است که  وضعیت زنان در افغانستان و آینده آن‌ها را جدی بگیرد و آرزو دارم که تصمیم‌های خوبی در‌باره زنان در افغانستان گرفته شود.» او افزود: «آرزو دارم که طالبان به رسمیت شناخته نشوند؛ اما اگر هم به رسمیت شناخته شدند باید حقوق زنان را رعایت کنند.»

آریانا سعید گفت که جامعه جهانی تاکنون قدم‌های مثبتی در این زمینه انجام نداده است. او افزود: «کنفرانس امروز مرا خوشحال کرد که حداقل در این باره صحبت می‌شود.»

در نشست پارلمان اتحادیه اروپا که بر بحث و گفت‌وگو در مورد زنان افغانستان متمرکز است، شماری از فعالان حقوق بشر، هنرمندان، خبرنگاران و اعضای پیشین مجلس نمایندگان افغانستان دعوت شده‌اند. سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در این نشست شرکت کرده است، در سخنرانی‌اش، وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان را وخیم‌تر از آنچه که در رسانه‌ها بازتاب داده می‌شود، خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمر در مورد محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش گفت: «آموزش در اسلام برای زنان و مردان توصیه شده، اما طالبان زنان را از آموزش منع کرده است و این نه‌تنها برخلاف موازین حقوق بشر‌، بلکه با دستورهای اسلام نیز در تضاد است.»

رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تاکید کرد که طالبان با تعطیلی وزارت امور زنان و کمیسیون حقوق بشر، هرگونه دسترسی قربانیان خشونت و رفتارهای فراقانونی علیه زنان و مردان را مسدود کرده است. خانم سمر درباره ماهیت دولت طالبان گفت: «طالبان باید بداند که افغانستان کشور تک قو‌می نیست و هیچ گروهی با غصب قدرت از طریق خشونت و همچنین نادیده گرفتن نیمی از جمعیت یک مملکت، نمی‌تواند از مشروعیت برخوردار باشد.»

او گفت زنان در افغانستان باید در همه سطوح حضور داشته باشند و ارزش‌هایی مانند آموزش و کار زنان، آزادی رسانه‌ها و رعایت حقوق بشر قابل‌ مذاکره نیستند و باید رعایت شوند. این نشست که در راستای حمایت از زنان افغانستان و تلاش برای تامین حقوق اساسی آنان در پارلمان اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، قرار است تا روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ادامه یابد.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، در جریان گشایش نشست «روزهای زنان افغان»، با ابراز نگرانی از نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان، خواستار بازگشت زنان به محل کار، بازگشایی مدارس و دانشگاه‎‌ها و همچنین تامین امنیت فعالان حقوق بشر در آن کشور شد. خانم متسولا، با ستایش از مبارزات زنان افغانستان برای حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته و حقوق اساسی‌‌شان گفت: «اکنون زمان ایستادن علیه بی‌عدالتی است. ما در کنار شما هستیم و کمک می‌کنیم صدایتان را بلند کنید. ما تاکید می‌کنیم که حقوق اساسی زنان و دختران، آزادی رسانه‌ها، احترام به حقوق بشر و تضمین آزادی‌های شهروندی، از پیش‌شرط‌های اساسی ما است  و این ارزش‌ها نباید نقض شوند.»