دبیر کل سازمان ملل: طالبان حقوق اساسی زنان و دختران را به رسمیت بشناسند

طالبان می‌گویند در سال جدید خورشیدی مدارس دخترانه در چهارچوب شریعت اسلامی باز خواهند شد

دبیر کل سازمان ملل، پیش‌ازاین نیز بارها از نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده است - John Minchillo / AFP

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل روز یک‌شنبه، دهم بهمن، در توییتی بار دیگر از محروم ماندن زنان و دختران افغانستان از حق کار و آموزش ابراز نگرانی کرد.

گوترش نوشت: «در افغانستان، زنان و دختران بار دیگر از حق خود برای تحصیل، اشتغال و عدالت برابر محروم شدند.»

دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرد که طالبان باید برای نشان دادن تعهد واقعی به عضویت در جامعه جهانی، نخست حقوق اولیه بشری زنان و دختران را به رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند.

دبیر کل سازمان ملل، پیش‌ازاین نیز بارها از نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده و از طالبان خواسته است که به درخواست‌های مردم افغانستان و جامعه جهانی، برای باز کردن مدارس به روی دختران و بازگشت زنان به محل کارشان پاسخ مثبت دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز جمعه، هشتم بهمن، در یک نوار ویدیویی که در رسانه‌های طالبان منتشر شد، گفت همه مسائل در چهارچوب شریعت اسلامی تنظیم می‌شوند و ازجمله فعالیت مدارس دخترانه نیز به‌زودی در همین چهارچوب باز خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او مشخص نکرد که مدارس دخترانه چه زمانی باز می‌شوند، اما پیش‌ازاین نیز گفته بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۱، تمامی مدارس به روی دانش‌آموزان دختر و پسر باز می‌شوند و کلاس‌ها و ساختمان‌های مدارس دخترانه و پسرانه نیز از یکدیگر جدا می‌شوند.

در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، مدارس دخترانه از کلاس هفتم تا دوازدهم، در ۲۷ استان از ۳۴ استان افغانستان به روی دختران مسدود شدند.

باوجود تمامی تلاش‌ها و اعتراض‌‌ها در داخل و خارج از افغانستان برای بازگشایی مدارس دخترانه و همچنین بازگشت زنان به محل کارشان، تاکنون طالبان به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده‌ است.

اخیرا در نشست اسلو که از ۲۳ تا ۲۵ ژانویه با حضور هیئت طالبان در نروژ برگزار شد و همچنین نشست شورای امنیت سازمان ملل که در آن نمایندگانی از افغانستان نیز صحبت کردند، بر بازگشایی مدارس دخترانه، بازگشت زنان به محل کار و خودداری طالبان از نقض حقوق بشر تاکید شد.

هرچند باگذشت نزدیک به یک هفته، هیچ اعلامیه مشترکی از طالبان و شرکت‌کنندگان در نشست اسلو منتشر نشده است، اما در اعلامیه‌های جداگانه گفته شد که طالبان به پیشنهاد‌ها و درخواست‌های مطرح‌شده در این نشست، به‌ویژه در زمینه حق کار و آموزش زنان و دختران پاسخ مثبت داده است و در سال جدید خورشیدی، مدارس دخترانه باز خواهند شد.