ستایش مقام‌های آمریکایی از نقش قطر در افغانستان

ایالات متحده در ماه نوامبر، قطر را نماینده سیاسی رسمی آمریکا در افغانستان معرفی کرد

آمریکا در تلاش است باب رابطه با طالبان را باز کند و قطر در این مورد، نقش نماینده و تسهیل‌کننده امور برای آمریکا را ایفا می‌کند‌ـ ANDREW HARNIK/AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۱ بهمن، در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در کاخ سفید، قطر را متحد بزرگ غیرناتویی آمریکا خواند و از دولت قطر به‌دلیل همکاری گسترده در زمینه جنگ افغانستان و تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه تقدیر کرد.

در دیدار امیر قطر با وزیر دفاع آمریکا نیز از او به‌دلیل نمایندگی همه‌جانبه سیاست آمریکا در افغانستان و تلاش برای حل تنش‌های منطقه‌ای از جمله موضوع‌‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، قدردانی شد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در این دیدار، از امیر قطر برای حمایت ضروری از مردم افغانستان به‌ویژه در روند تخلیه افغانستان سپاسگزاری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبرنامه پنتاگون که شامگاه ۱۱ بهمن منتشر شد، آمده است: «وزیر دفاع آمریکا و امیر قطر در مورد منافع مشترک امنیتی و منطقه‌ای از جمله ادامه همکاری در مورد افغانستان، تنش‌زدایی در منطقه و دامنه تهدید‌های ایران گفت‌وگو کردند. آستین در این دیدار، بر اهمیت تلاش‌های چندجانبه و عملیات یکپارچه با شرکایی مانند قطر برای مقابله با تهدید‌های منطقه تاکید کرد.»

این نخستین سفر امیر قطر به واشنگتن پس از به قدرت رسیدن جو بایدن است و در زمانی انجام می‌شود که آمریکا در تلاش است باب رابطه با طالبان را باز کند و قطر در این مورد، نقش نماینده و تسهیل‌کننده امور برای آمریکا را ایفا می‌کند. دولت آمریکا پس از آنکه سفارتش در کابل را در میانه اوت ۲۰۲۱ تعطیل کرد و کارمندانش را به خانه بازگرداند، در ماه نوامبر، در یک توافق رسمی با دولت قطر، این کشور را نماینده دیپلماتیک آمریکا در افغانستان معرفی کرد و اکنون، سفارت قطر در کابل امور دیپلماتیک مربوط به آمریکا را هماهنگ می‌کند.

قطر از سال ۲۰۱۳ و پس از تاسیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به پایگاه سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان تبدیل شد. این کشور همچنین میزبان نشست دوحه میان طالبان و آمریکا بود که به توافق‌نامه ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ بین طالبان و دولت آمریکا منجر شد و نقش قطر در سیاست آمریکا در مورد افغانستان را تحکیم کرد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و هم‌زمان با هرج‌ومرج ناشی از روند تخلیه افغانستان، قطر در انتقال شهروندان خارجی و همکاران افغان آن‌ها از افغانستان نقشی کلیدی بازی کرد. شرکت هواپیمایی قطر ایرویز هم در روند انتقال مسافران نقش فعالی داشت و اردوگاه‌های نظامی قطر در این مدت، به هزاران پناهجوی افغان که از افغانستان خارج شده بودند، پناه دادند.