وزیر خارجه آمریکا با امیر قطر در مورد بحران افغانستان گفت‌وگو کرد

قرار است قطر برای فعال‌سازی فرودگاه بین‌المللی کابل با افغانستان همکاری کند

دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، هنوز باز است-وزارت خارجه آمریکا

روز دوشنبه (۶ سپتامبر)، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با شیخ تمیم حمد الثانی، امیر قطر، در مورد بحران افغانستان گفت‌و‌گو کرد. هدف از این دیدار مذاکره درباره مسائل مهم دو جانبه اعلام شده است. در این دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز حضور داشته است.

این دیدار پس از ادعای طالبان مبنی بر تصرف پنجشیر انجام شد.

 مقام‌ها ارشد طالبان هنوز در دوحه به سر می‌برند اما بر اساس گزارش‌ها، آقای بلینکن و آستین با هیچ یک از اعضای طالبان در قطر دیدار نکرده‌اند.

 آمریکا سفارت خود در کابل را پس از تعطیل کردن، به قطر انتقال داده است.

یکی از مسائل مورد بحث در این دیدار درخواست همکاری از قطر به منظور فعال‌سازی فرودگاه کابل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و خارج کردن شهروندان آمریکایی است که  در افغانستان گیر کرده‌اند.

با پایان عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی، فرودگاه کابل به حالت غیرفعال درآمده و به روی پرواز‌های خارجی بسته شده است؛ هرچند دو روز پیش خط هوایی آریانا دو پرواز داخلی به استان‌‌های هرات و کابل برگزار کرد.

بخش‌های عمده‌ای از فرودگاه کابل در اثر ازدحا‌م‌‌های ناشی از عملیات تخلیه تخریب شده و نیازمند بازسازی است. دولت قطر مسؤلیت بازسازی و فعال کردن فرودگاه کابل را به عهده گرفته است. هفته پیش یک تیم فنی از این کشور به کابل رفتند و بررسی‌های ابتدایی در این مورد را انجام دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر همچنان میزبان طالبان است و مقام‌های ارشد این گروه پس از کنترل کابل هم آنجا به سر می‌برند و برای کسب مشروعیت دولت آینده‌ خود در تلاش‌اند. دفتر سیاسی این گروه در قطر باز است و جلسات مقام‌های طالبان با خارجی‌ها آنجا برگزار می‌شود.

آقای بلینکن ساعاتی پیش در مورد این سفر در توییتر نوشت: «مفتخرم که امروز در دوحه همراه با آستین، وزیر دفاع  با الثانی، امیر قطر، ملاقات کردم. من از حمایت قابل‌توجه دولت قطر برای انتقال امن شهروندان آمریکایی و ده‌ها هزار افغان در معرض خطر سپاسگزاری کردم.»

قطر در عملیات تخلیه با آمریکا همکاری کرد. این کشور علاوه بر خارج کردن شهروندان آمریکایی و افغان، به درخواست آمریکا به پیش از ۵۵ هزار نفر به طور موقت پناه داده است.