ادعای روزنامه الاخبار: ۱۵ شبکه جاسوسی اسرائیل منهدم شد

نام یکی از اعضای حزب‌الله لبنان که پیش‌تر در سوریه جنگیده بود نیز در میان متهمان است

مظنونان به جاسوسی از ملیت‌های مختلف از جمله لبنانی، سوری و فلسطینی‌اند - IBRAHIM AMRO / AFP

روزنامه الاخبار ادعا کرد نیروهای اطلاعات و امنیت داخلی لبنان بیش از ۱۵ «شبکه جاسوسی» وابسته به اسرائیل در این کشور را شناسایی و منهدم کرده‌اند.

این روزنامه نزدیک به حزب‌الله لبنان شناسایی این شبکه‌ها را «بزرگ‌ترین عملیات امنیتی لبنان» از سال ۲۰۰۹ تاکنون خواند و اعلام کرد که اسامی یکی از مقام‌های ارشد امنیتی لبنان و یکی از اعضای سابق حزب‌الله لبنان نیز در میان مظنونان‌ دیده می‌شود.

در گزارشی که روز دوشنبه، ۳۱ ژانویه، در روزنامه الاخبار منتشر شد، آمده است که عملیات شناسایی این شبکه‌ها از حدود چهار هفته پیش و در همکاری و هماهنگی اداره اطلاعات با فرماندهی نیروهای امنیت داخلی آغاز شده است.

در این گزارش ادعا شده است که هر یک از شبکه‌های مذکور به‌طور مستقل در لبنان و حتی سوریه فعالیت داشتند و عوامل مظنون اطلاعاتی را درباره حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی جمع‌آوری می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های امنیتی لبنان مدعی‌اند که در مدت چهار هفته گذشته «بزرگ‌ترین عملیات امنیتی تاریخ خود علیه شبکه‌های جاسوسی اسرائیل» را انجام داده و توانسته‌اند ده‌ها مظنون را که با اسرائیل ارتباط داشتند، دستگیر کنند.

به گزارش تایمز اسرائیل، در جریان این دستگیری‌ها یکی از مقام‌های ارشد اطلاعات و امنیت لبنان و یکی از اعضای حزب‌الله لبنان که پیش‌تر در سوریه جنگیده بود، نیز بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی می‌گویند که این فرد در نهادی وابسته به سازمان ملل متحد کار می‌کند.

در دمشق نیز یک مرد به دلیل انتشار نقشه راه‌ها و ساختمان‌های پایتخت سوریه دستگیر شده است. تعدادی از کارگران موسسات غیرانتفاعی در لبنان نیز به اتهام نقش داشتن در شبکه‌های ادعایی دستگیر شده‌اند. اتهام یکی از آن‌ها این است که در مورد منطقه ضاحیه بیروت، یکی از پایگاه‌های حزب‌الله لبنان، اطلاعاتی جمع‌آوری کرده است.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی در مجموع ۳۵ مظنون را برای بازجویی احضار کردند که از این میان، ۲۰ نفر بازداشت شده‌اند. این روزنامه می‌نویسد که مظنونان از ملیت‌های مختلف از جمله لبنانی، سوری و فلسطینی‌اند.