دو متهم جاسوسی برای ایران، از بازداشت خانگی در اسرائیل آزاد شدند

اسرائیل اعلام کرد که یک حلقه جاسوسی جمهوری اسلامی ایران را شناسایی و متلاشی کرده است

مظنونان از مکان‌های استراتژیک مهم در اسرائیل عکس گرفتند و تلاش کردند با سیاستمداران ارتباط برقرار کنند- عکس از I24

رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه گزارش دادند که دو زن اسرائیلی متهم به کمک به عملیات جاسوسی ایران، آزاد شده و در بازداشت خانگی قرار گرفتند.

این زنان جزو پنج مظنونی بودند که به دلیل کمک به یک مامور ایرانی در جمع‌آوری اطلاعات و برقراری تماس در اسرائیل دستگیر شدند. پنج مظنون - چهار زن و یک مرد - همگی یهودی مهاجر از ایران یا از نوادگان مهاجران ایرانی هستند.

به گزارش آی ۲۴، دادگاه منطقه‌ای اورشلیم، اوایل این هفته دستور آزادی این زنان را صادر کرد. سرویس امنیتی شین بت به این تصمیم اعتراض نکرد.

رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که شرایط آزادی آن‌ها مشروط است و این زنان همچنان تحت نظر قرار می‌گیرند و از استفاده از اینترنت منع می‌شوند.

 قاضی پرونده در این باره گفت که این اقدامات خطرات آن‌ها را کاهش می‌دهد.

او افزود: «قبل از ارتکاب این جرائم، آن‌ها زنانی عادی بودند. هر دو به اعمال خود اعتراف کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام این دو زن اعلام نشده است، زیرا انتشار هویت مظنونان بر اساس حکم صادره از دادگاه و به درخواست وکلای آن‌ها ممنوع است.

 به گزارش شین بت، مظنونان از مکان‌های استراتژیک مهم در اسرائیل عکس گرفتند و تلاش کردند با سیاستمداران ارتباط برقرار کنند.

روز چهارشنبه، ۱۲ ژانویه، اسرائیل اعلام کرد که یک حلقه جاسوسی جمهوری اسلامی ایران را که از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به جذب زنان اسرائیلی برای جاسوسی می‌کرد، شناسایی و متلاشی کرده است. این زنان پذیرفته بودند که از مراکز حساس عکس‌برداری و اطلاعات گردآوری کنند و دست‌کم در دو مورد، پسران‌شان را تشویق کنند که به اطلاعات ارتش اسرائیل بپیوندند.

بنا به اعلام واحد اطلاعات داخلی شین‌بت، یک مامور مظنون اطلاعاتی ایرانی که خود را در فیس‌بوک رامبد نامدار معرفی و ادعا می‌کرد که یک مرد یهودی است که در ایران زندگی می‌کند، ظاهرا شهروندان اسرائیلی ایرانی‌تبار را هدف می‌گرفت.

اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین تهدید علیه خود می‌داند و دو کشور، علاوه بر روابط غیردوستانه‌ای که در چهار دهه اخیر داشته‌اند، در چند سال گذشته نیز درگیر جنگ غیرمستقیمی شده‌اند که از آن با عنوان «جنگ در سایه» یاد می‌شود.