قیمت نان در ایرانشهر ۱۰ هزار تومان شد

با وجود انکار مسئولان، کمبود و گرانی نان در برخی شهرها مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است 

کمبود نان و کاهش کیفیت آن در حالی است که احتمال تشدید این مشکل با حذف ارز ترجیحی وجود دارد‌ـ ATTA KENARE / AFP

عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر و سرباز در مجلس، از جیره‌بندی نان در برخی نقاط استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «مردم ایرانشهر اگر پارتی داشته باشند، می‌توانند نان از نانوایی خریداری کنند.»

به گفته او، قیمت یک عدد نان در این شهرستان به ۱۰ هزار تومان رسیده است و صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها شکل گرفته‌اند. 

درخشان با بیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل به دلیل افزایش هزینه‌ها، از آوردن آرد به این شهرستان خودداری می‌کنند، گفت: «عدم مدیریت در مجموعه‌های محلی و منطقه‌ای هم مزید بر علت شده است.» 

او از دولت خواست توجه جدی در این زمینه داشته باشد، چرا که به گفته او «نان کمترین نیاز و تغذیه هر فرد است و عادلانه نیست که مردم از حداقل خوراک هم محروم باشند.» 

در واکنش به سخنان این نماینده مجلس، علی شعبانی، فرماندار ایرانشهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، کمبود نان در این شهر را انکار کرد و گفت: «اگر کسی تصویری یا فیلمی مستند داشت که این روزها صف‌های نانوایی‌های ایرانشهر شلوغ هستند، بیاورد و به من نشان دهد تا ما به او جایزه بدهیم.» 

فرماندار ایرانشهر با بیان اینکه صف‌های نانوایی در این شهر سه‌ الی چهار نفره‌اند و قیمت نان نیز تغییر نکرده است، مدعی شد: «روز گذشته ما متوجه شدیم یک گروه از افراد می‌خواستند با رفتن در صف‌های نان و تهیه تصاویر برای هدفی خاص، این‌طور وانمود کنند که صف‌های نان شلوغ شده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی شعبانی در حالی این ادعا را مطرح کرد که کمی پیش‌تر شلوغی صف‌های نان در ایرانشهر را تایید  کرده و از مردم خواسته بود که به‌اندازه نیاز روزانه خود نان تهیه کنند. 

فرماندار ایرانشهر هم‌زمان با بارندگی‌های اخیر و نایاب شدن نان در برخی شهرستان‌ها، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که برخی افراد «فرصت‌طلب» و «سودجو» برای «منافع شخصی» اقدام به قاچاق آرد می‌کنند. او همچنین ادعا کرد: « گزارش‌های تاییدنشده از خروج نان به‌صورت بسته‌بندی از حوزه شهرستان دریافت می‌شود.»

سخنان متناقض این مقام استانی و تایید نماینده مجلس در مورد نایابی و گرانی نان در ایرانشهر حاکی از آن است که ساده‌ترین خوراک شهروندان ایران نیز با خطر کمبود و جیره‌بندی روبه‌روست. 

در روزهای گذشته، پس از بارندگی‌های شدید در استان کردستان، منابع خبری از نایابی نان در شهرستان سنندج خبر دادند اما مسئولان دولتی مدعی شدند که نانوایان «خودسرانه» واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده‌اند. 

باوجود انکار مقام‌های استانی، گزارش‌های پیاپی از شهرستان‌ها در نیمه دوم ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که کمبود و گرانی نان به‌ روزهای بارانی و برفی محدود نیست و برای ساکنان برخی شهرها مشکل جدی ایجاد کرده است. 

خبرگزاری مهر در ماه‌های اخیر از کمبود نان و تعطیلی نانوایی‌ها در استان گیلان خبر داد و علی وفاخواه، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صمت در خراسان شمالی، کمبود نان در این استان را تایید  کرد. 

برخی منابع خبری نیز از نایابی نان در مناطقی از استان سمنان خبر دادند. علی زاهددوست، امام‌جمعه شهرستان دشتی، هم در خطبه‌های نماز جمعه درباره کمبود نان، گرانی آن و صف‌های طولانی نانوایی‌ها در این شهرستان انتقاد کرد. 

در اغلب این موارد، مقام‌های دولتی و استانی نانوایی‌ها را به تخلف‌هایی مثل «تعطیلی خودسرانه واحد‌های صنفی»، «گران‌ کردن غیرقانونی نان» و «کاهش ساعت کار» متهم کردند اما گزارش‌های میدانی و تایید برخی نانوایان نشان می‌دهد که سهمیه آرد واحدهای صنفی به‌اندازه کافی نیست. 

کمبود نان و کاهش کیفیت آن در حالی بسیاری از مردم را در شهرستان‌ها و روستاها دچار مشکل کرده است که احتمال تشدید این مشکل با حذف ارز ترجیحی نیز وجود دارد. 

پیش‌تر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، اعلام کرده بود که با حذف ارز ترجیحی، برای سرپرست خانوار کارت نان صادر می‌شود و مردم از طریق آن می‌توانند نان بخرند. گفته‌های او با واکنش تند بسیاری از مردم و کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و حتی برخی نمایندگان مجلس از آن انتقاد کردند. علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز این سخنان را «زشت و زننده» خواند و گفت که این حرف‌ها «خطرناک» و «توهین» به مردم ایران است.