وزیر خارجه بریتانیا: مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بستی خطرناک نزدیک می‌شود

«در صورت فروپاشی برجام، همه گزینه‌ها روی میز است»

Olivier Douliery/Pool via REUTERS/File Photo

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه شنبه ۲۵ ژانویه، گفت مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی برای بازگشت به برجام به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود.

به گزارش رویترز، لیز تراس به پارلمان بریتانیا گفت: «این گفت‌و‌گوها فوری است و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است. ما همچنان با هم‌پیمانان خود همکاری تنگاتنگ داریم. اما این گفت‌و‌گوها دارد به بن‌بست خطرناکی می‌رسد.»

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه افزود: «ایران اکنون باید برگزیند که آیا توافق می‌خواهد یا پاسخگوی فروپاشی برجام باشد. در صورت فروپاشی برجام، همه گزینه‌ها روی میز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا، فرانسه و آلمان سه کشور غربی هستند که همراه روسیه و چین در وین، پایتخت اتریش، برای بازگشت به برجام، با ایران مشغول مذاکره‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و پس از آن، ایران نیز محدودیت‌های هسته‌ای برجام را زیر پا گذاشت. از نوامبر سال ۲۰۲۱ تاکنون، دور تازه‌ای از گفت‌وگوها با هدف احیای برجام، در وین آغاز شده است اما همچنان هیچ توافقی به دست نیامده است.

ایران در گفت‌و‌گوهای وین از مذاکره مستقیم با آمریکا سر باز زده است و سه قدرت اروپایی نقش میانجی میان ایران و آمریکا را ایفا کرده‌اند. اما دوشنبه ۲۴ ژانویه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، از موضعی جدید گفت اگر روند مذاکرات به جایی برسد که برای رسیدن به توافق خوب، لازم باشد ایران با آمریکا گفت‌و‌گو کند، این گزینه را نادیده نمی‌‌گیرد.

این در حالی است که موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل روز دوشنبه ۲۴ ژانویه، گزارشی منتشر کرد و احتمال رسیدن به توافق را اندک دانست.