سیل کرمان: ۷۵ روستا همچنان در محاصره آب

مردم مناطق سیل‌زده بیشتر از کمک‌های امدادی، تقاضای احداث سیل‌بند دارند

بعد از گذشت چند روز از سیل بزرگ در روستاهای کرمان، هنوز اوضاع این منطقه عادی نیست.

یکشنبه سوم بهمن، فرماندار ریگان خبر داد که به دلیل جاری بودن رودخانه‌ها از جنوب کرمان به سمت ریگان، ساکنان ۷۵ روستا در بخش کوهستانی شهرستان همچنان در محاصره سیل قرار دارند.

امین باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد که ارتباط زمینی با این روستاها قطع است و در برخی از مناطق، امدادگران با عبور از آب، اقلام زیستی را به سیل‌زدگان منتقل کرده‌اند.

شهرستان ریگان در ۲۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد. اوضاع بحرانی سیل‌زدگان در این مناطق طوری است که به دلیل آلودگی هوا و کاهش دید، امکان امداد هوایی نیز وجود ندارد.

روز شنبه نیز گزارش‌هایی درباره مشکلات ساکنان روستاهای کپری منطقه جازموریان در میان سیل و توفان منتشر شده بود. مردم این مناطق در کپرهایی مملو از آب زندگی می‌کنند و وزش باد شدید و سرمای هوا، وضعیت این مناطق را بدتر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیل‌زدگان شهرستان‌های رودان و میناب نیز در سرمای شدید زمستان در انتظار تسریع در ساخت‌وساز و بازسازی منازلشان هستند و از اقلامی مانند پتو و لوازم گرمایش بی‌بهره‌اند.

به گفته معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بر اثر بارش‌های شدید باران در چند روز گذشته و جاری شدن سیل و سیلاب گسترده، ۱۰۰ پل در جنوب کرمان تخریب شده که بیشترین خسارت در حوزه راه‌های روستایی بوده است.

با این حال، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان خبر داده است که مناطق گرفتار سیلاب از حالت اضطراری خارج و به حالت پایدار نزدیک شده‌اند.

به گزارش تسنیم، او در عین حال گفته است که آب و برق بیشتر روستاها وصل شده، اما در تعدادی از مناطق، به دلیل دورافتادگی مشکل قطعی آب وجود دارد.

روز سه‌شنبه ۲۸ دی، استاندار کرمان از مسدود شدن ۳۳۹ راه روستایی و خطر بسته شدن راه ارتباطی به ۱۰۶ روستا خبر داده و اعلام کرده بود که دست‌کم پنج هزار و ۱۰۰واحد مسکونی دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

علی زینی‌وند امروز از واریز ۷۵ میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل خبر داد، که البته هنوز در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار نگرفته است. او با انتقاد از روال اداری و بوروکراسی طولانی انتقال این مبلغ، تاکید کرد: «مردم به‌شدت مشکل دارند و به معنای واقعی سیل‌زده هستند. اگر با این روال اداری قرار باشد پول هزینه شود، تا چهار ماه آینده تازه به قراردادها می‌رسیم و راه‌ها همچنان باید بسته باشد.»

یکی از علل اصلی وقوع سیل‌های اخیر در کرمان، کوتاهی در احداث سیل‌بند عنوان شده است. مردم مناطق محروم که حالا دام و خانه‌ و وسایلشان را در اثر بی‌توجهی مسئولان از دست داده‌اند و صدایشان به جایی نمی‌رسد، امیدوارند که بالاخره مبالغی برای احداث سیل‌بند اختصاص داده شود.

سیل‌بند خرم یک نمونه از طرح‌های رها شده در کرمان است که حدود سال ۱۳۵۰ طراحی و بخشی از آن اجرا شد ولی نیمه‌تمام ماند. کامل نشدن ساخت این سازه را علت اصلی سیل کرمان می‌دانند.