«نشست اسلو، طالبان را در اعمال خشونت جسورتر می‌کند»

نشست سه‌روزه با حضور هیئت طالبان و نمایندگانی از کشورهای مختلف غربی ازجمله آمریکا، در اسلو پایتخت نروژ آغاز شد

نشست اسلو با میزبانی وزارت خارجه نروژ، صبح روز یک‌شنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه) در اسلو پایتخت نروژ آغاز شد. هیئت ۱۵ نفری طالبان به رهبری مولوی امیر خان متقی، شب‌شنبه با یک جت خصوصی دولت نروژ از کابل به اسلو رفتند. انس حقانی از اعضای کلیدی شبکه حقانی نیز در هیئت طالبان در اسلو حضور دارد.

شب‌شنبه، وزارت خارجه نروژ با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت: «نشست به گونه کاملا بسته و بدون حضور رسانه‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله گفت‌وگو میان هیئت طالبان و دولت نروژ، گفت‌وگو میان نمایندگان کشورهای غربی و طالبان و گفت‌وگو میان نمایندگان زنان و جامعه مدنی افغانستان برگزار می‌شود و رسانه‌ها به هیچ‌یک از بخش‌های این گفت‌وگوها دسترسی نخواهند داشت.»  بر اساس بیانیه وزارت خارجه نروژ قرار است روز دوشنبه، آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ با حضور در یک کنفرانس خبری، بیانیه‌ کوتاهی در مورد نشست ارائه کند.

بااین‌حال، هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوها در اسلو، حرکت‌های اعتراضی افغان‌ها در شماری از کشورهای اروپایی ازجمله در شهر اسلو محل برگزاری نشست، آغاز شد. طبق اطلاعیه‌هایی که سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها در فضای مجازی پخش کرده‌اند، قرار است روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، هم‌زمان با حضور طالبان در اسلو، اعتراضاتی در مقابل سفارت‌ها و کنسولگری‌های نروژ در برخی از کشورهای غربی برگزار گردد.

گروهی از معترضان در شهر اسلو نیز اعتراض خود را از روز جمعه اول بهمن آغاز کردند. این معترضان می‌گویند، درحالی‌که رهبران طالبان ازجمله مولوی امیر خان متقی در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد، چرا با جت خصوصی دولت نروژ و با نام نماینده افغانستان به اسلو سفر کرده است. به باور این معترضان، سفر هیئت طالبان به نروژ، لاپوشانی جنایت‌های این گروه و دادن فرصت به آنان برای تعامل بیشتر با کشورهای اروپایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود صیقل، سفیر پیشین افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک در توییتی نوشت، نروژ ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد و دعوت از طالبان به اسلو، آخرین شانس این شورا برای حل پرونده منازعه افغانستان است. صیقل معتقد است که سفر هیئت طالبان به نروژ، این گروه را در اعمال خشونت در افغانستان جسورتر می‌کند، چون در روش و رفتار رهبران این گروه در ۲۷ سال گذشته و به‌ویژه پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ که قدرت را غصب کردند و با کشورهای زیادی وارد تعامل شدند، هیچ‌گونه تغییر مثبتی دیده نشده است.

 آقای صیقل افزود: «تا زمانی که زمینه گفت‌وگو میان خود افغان‌ها در داخل افغانستان مساعد نشود، تسهیلات خارجی و تلاش کشورهای منطقه می‌تواند درگیری در افغانستان را پیچیده و طولانی‌تر کند.» محمود صیقل سفر هیئت طالبان به اسلو را پرسش‌برانگیز می‌داند و می‌افزاید، بسیاری از شرکت‌کنندگان این نشست می‌توانستند در کابل یا یکی از پایتخت‌های منطقه با طالبان ملاقات کنند و هیئت سیاسی دولت نروژ نیز در روزهای گذشته گفت‌وگوهایی را در کابل با طالبان انجام داده است.

بااین‌حال، سفارت افغانستان در اسلو با انتشار بیانیه‌ای از سخنان وزیر خارجه نروژ که گفته بود روابط با طالبان به معنای به رسمیت شناختن این گروه نیست استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها در اسلو بتواند منجر به بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان شود و طرف‌های نشست به راه‌های جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان دست یابند. سفارت افغانستان در اسلو تصریح نمود که ازسرگیری مذاکرات میان همه طرف‌ها در افغانستان و تشکیل یک دولت فراگیر که بتواند نماینده مردم افغانستان باشد و در سطح ملی و بین‌المللی مشروعیت داشته باشد، تنها راه‌حل برای پایان دادن به منازعه طولانی‌مدت در افغانستان است.

در اعلامیه این سفارت آمده است: «در یک جامعه کثرت‌گرا و پویا در افغانستان، شکل‌گیری دولت فراگیر و موردقبول اقوام و طرف‌ها، تنها رویکرد قابل‌دوام برای پایان دادن به منازعات حل‌نشده و رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان است.»

بااین‌حال دولت نروژ تاکید کرده است که محور این گفت‌وگوها، تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر، رسیدگی به بحران فقر و گرسنگی و همچنین گفت‌وگو میان طالبان و نمایندگان جامعه افغانستان است، اما بسیاری از کسانی که این نشست را دنبال می‌کنند معتقدند که شرکت‌کنندگان این نشست درباره مسائل دیگری ازجمله گسترش روابط طالبان با کشورهای غربی بحث می‌کنند. در این نشست نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و نمایندگان شماری از کشورهای اروپایی نیز حضور دارند و قرار است‌ جداگانه با هیئت طالبان ملاقات کنند.

برگزار شدن این نشست‌ در پشت درهای بسته و خودداری دولت نروژ از انتشار اطلاعات، دستور جلسه و محتوای نشست باعث شده است تا شک و تردید میا‌ن مردم در مورد آنچه در اعلامیه‌ها گفته می‌شود بیشتر شود.