نشست اسلو؛ گفت‌وگوها پشت درهای بسته برگزار می‌شود

در این نشست نمایندگان زنان معترض افغانستان و افرادی از جریان‌های سیاسی مستقل نیز حضور دارند

شماری از افغان‌های ساکن نروژ و دیگر شهرهای اروپایی، اعتراضاتی را درباره دعوت شدن طالبان به نروژ برگزار کردند - عکس ارسالی روح الله موسوی از اسلو

قرار است نشست سه‌روزه با میزبانی وزارت خارجه نروژ در شهر اسلو، پایتخت آن کشور با حضور هیئتی از طالبان، فعالان سیاسی، نمایندگان جامعه مدنی و زنان معترض افغان برگزار شود. این نشست روز یک‌شنبه، سوم بهمن آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

یک منبع در بخش ارتباطات وزارت خارجه نروژ به‌شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت، نشست به‌دور از دسترس رسانه‌ها و پشت درهای بسته برگزار می‌شود و هیچ‌یک از رسانه‌ها برای پوشش خبری این نشست دعوت نشده‌اند. این منبع افزود: «به خبرنگارانی که می‌خواهند این نشست را پوشش دهند، اجازه ورود به محل برگزاری نشست داده نمی‌شود و مصاحبه با شرکت‌کنندگان باید خارج از محل برگزاری انجام شود.» این منبع افزود، تصمیم وزارت خارجه نروژ این است که محتوای جلسات، فهرست شرکت‌کنندگان و اعضای طالبان که به این نشست دعوت شده‌اند تا پایان مذاکرات علنی نشود و وزارت خارجه در جریان نشست اعلامیه‌هایی منتشر کند.

درحالی‌که یک منبع به ایندیپندنت فارسی گفت، محل برگزاری نشست هتلی به‌نام (Soria Moria) در مرکز شهر اسلو است، اما منبع در وزارت خارجه نروژ، در مورد محل برگزاری این گفت‌وگوها چیزی نگفت. هتل نامبرده محل برگزاری بسیاری از کنفرانس‌ها، مجالس و گفت‌وگوهای رسمی در اسلو است و صفحه اینترنتی آن نیز نشان می‌دهد که تمامی اتاق‌ها و سالن‌های هتل از قبل پر شده‌اند.

هم‌زمان با آمادگی برای برگزاری این نشست، شماری از افغان‌های ساکن نروژ و دیگر شهرهای اروپایی، اعتراضاتی را درباره دعوت شدن طالبان به نروژ برگزار کردند. معترضان می‌گویند، دعوت از طالبان به نروژ، زمینه‌سازی برای به رسمیت شناخته شدن دولت این گروه و مشروعیت دادن به فعالیت‌های ضد حقوق بشری طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رفیق مینو، ساکن اسلو و رهبر اعتراض ضد طالبان در آن شهر به ایندیپندنت فارسی گفت، سران طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل‌ قرار دارند و نباید حق سفر به کشورهای خارجی به‌ویژه اروپا را داشته باشند. رفیق مینو افزود: «طالبان همان جنایت‌کارانی هستند که سال‌ها مردم را به شیوه‌های مختلف کشته‌اند. آنان تغییری نکرده‌اند و اگر به رسمیت شناخته شوند، از این هم بدتر می‌شوند.» مینو تصریح کرد که طالبان به نمایندگی از افغانستان به نروژ دعوت شده‌اند، درحالی‌که این گروه نماینده مردم افغانستان نیستند و  ناقضان حقوق بشرند که باید به‌جای سفر به اسلو به دادگاه بروند.

خانم مینو گفت، او و همراهانش روز شنبه در مقابل ساختمان وزارت خارجه نروژ تجمع اعتراضی برگزار کردند و نامه‌ای به وزارت خارجه نروژ دادند. یک مامور وزارت خارجه نروژ در پاسخ به معترضان گفت، دولت نروژ طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و نشست سه‌روزه برای رسیدگی به اوضاع نابسامان افغانستان، به‌ویژه برای رسیدگی به بحران فقر، گرسنگی و بیکاری در آن کشور است. در همین حال رفیق مینو می‌گوید، برگزار شدن این نشست به گونه کاملا بسته و بدون دسترسی رسانه‌ها باعث افزایش نگرانی مردم است. او گفت: «مخفی نگه‌داشتن محل برگزاری نشست کاملا اشتباه است و این کار به‌خاطر جلوگیری از اعتراضات مردم صورت گرفته است.»

شکیبا ناصری از زنان معترض در کابل نیز می‌گوید، شیوه دعوت افراد در این نشست کاملا مخفیانه و بدون اطلاع نهادهای مدنی و جنبش‌های اعتراضی زنان صورت گرفته است. ناصری افزود: «بسیاری از افرادی که در این نشست دعوت شده‌اند، کسانی‌اند که در سال‌های گذشته در معاملات سیاسی شریک بودند و اکنون نیز در تلاش لابی برای طالبان حضور دارند.» شکیبا ناصری نیز مخفی ماندن دستور جلسه، محل برگزاری و فهرست شرکت‌کنندگان نشست را اقدام غیرقانونی دولت نروژ می‌داند و به نتایج این نشست بدبین است. ناصری افزود: «این نشست مخفیانه برگزار شد و بیشتر افراد شرکت‌کننده نیز به میل طالبان دعوت شد‌ه‌اند. این نشست در راستای تعامل بیشتر طالبان با کشورهای غربی است.»

حسینا شیرزاد، روزنامه‌نگار افغان ساکن اسلو نیز در مورد برگزار شدن این نشست به‌دور از چشم رسانه‌ها گفت: «من فکر می‌کنم این نشست شامل مذاکرات پشت پرده و بیشتر از چیزی است که اطلاع داده‌اند.» شیرزاد افزود که بخشی از مردم در نروژ، از سفر طالبان به آن کشور ناراضی‌اند و این کار را برخلاف ارزش‌های جامعه نروژ می‌دانند.

نگرانی‌ها و اعتراضات بابت دعوت شدن طالبان به اسلو در حالی افزایش یافته است که روز جمعه، آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ با انتشار اعلامیه‌ای گفت: «نشست سه‌روزه با حضور هیئت طالبان در اسلو با هدف گفت‌وگو درباره اوضاع بحرانی حقوق بشر، فقر، بیکاری و نگرانی از فروپاشی اجتماعی در افغانستان انجام می‌شود و این کار به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست. وزیر خارجه نروژ تصریح کرد که هیچ تغییری در سیاست دولت نروژ ایجاد نشده است و نمایندگان نروژ در سفر به کابل، پیش‌‎شرط‌ها و توقعات نروژ در رابطه با حقوق بشر و ارزش‌های انسانی را واضح به طالبان گفته‌اند.