از هر ۱۰ قرص مکمل روغن ماهی یکی فاسد است

منابع عمده روغن ماهی، ماهی‌های صید‌شده در سواحل پرو و ​​شیلی است

روغن ماهی زمانی که اکسید می‌شود فاسد است - Canva

قرص‌های مکمل‌ روغن ماهی به این دلیل که از اسیدهای چرب امگا ۳ سرشار‌ند، در سراسر بریتانیا و ایالات‌متحده محبوبیت دارند؛ اما آزمایش‌های مستقل نشان داده‌اند که از هر ۱۰ روغن ماهی رایج، یکی از آن‌ها «فاسد» (ترشیده) است.

تجزیه‌وتحلیل ۶۴ مکمل روغن ماهی که تحت ۶۰ نشان خرده‌فروشی بزرگ در ایالات‌متحده فروخته می‌شوند و در سطح جهانی در دسترس‌اند، نشان داد که برخی از آن‌ها ۱۱ برابر بیشتر از حد توصیه‌شده ترشیدگی دارند. 

لب‌دور که مکمل‌ها و ویتامین‌ها را ازنظر خلوص، دقت برچسب و ارزش غذایی‌ تجزیه‌وتحلیل می‌کند، مکمل‌های روغن‌ ماهی را ازنظر محتوای امگا ۳، EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)، ویتامین D و CLA (اسید لینولئیک مزدوج) آزمایش کرد.

این شرکت همچنین میزان اکسیداسیون را تجزیه‌وتحلیل کرد که تازگی هر روغن را در برابر استانداردهای داوطلبانه بین‌المللی ترشیدگی اندازه‌گیری می‌کند.

روغن ماهی زمانی که اکسید می‌شود فاسد است. این وضعیت را می‌توان با طعم تند ماهی و بوی ترشیدگی تشخیص داد. تعدادی از محصولات روغن ماهی طعم‌هایی مانند مرکبات را برای پوشاندن بوی ترش و همچنین طعم و بوی ماهی به این قرص‌ها اضافه می‌کنند.

گزارش لب‌دور می‌گوید حدود ۱۰ درصد از نشان‌هایی که مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده است، به‌اندازه‌ای سطح روغن ماهی اکسیدشده آن‌ها بالا است که فاسد تلقی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یافته‌ها که اولین بار گاردین آن را گزارش کرد، به دنبال مطالعات جهانی که از سال ۲۰۱۵ انجام شد، منتشر می‌شود. آن مطالعات نشان داد که به‌طور متوسط ۲۰ درصد از محصولات روغن ماهی اکسیداسیون بیش‌ازحد دارند.

محدودیت‌های داوطلبانه کیفیت اکسیدشدگی را «سازمان جهانی برای EPA و DHA امگا» ۳ (با نام مخفف GOED) در سطح ۲۶ تعیین کرده است. هر چه این عدد بیشتر باشد، روغن ترشیده‌تر است.

مطالعات قبلی روغن ماهی را به دلیل زنجیره طولانی تولید آن «بسیار حساس به تخریب اکسیدکننده» برچسب زده بود.

مطالعه‌ای که در مجله نوتریشن ساینس منتشر شد، سفر مکمل‌های روغن ماهی از صید در اقیانوس تا محصول نهایی در دست مصرف‌کننده را به‌تفصیل شرح داد و اشاره کرد که منابع عمده روغن ماهی، ماهی‌های صید‌شده در سواحل پرو و ​​شیلی است.

صیدها با کشتی‌های ماهیگیری به ساحل منتقل می‌شوند و سپس در کنار سایر محصولات ماهی به روغن ماهی خام تبدیل می‌شوند. روغن قبل از ارسال به سراسر جهان برای پالایش بیشتر در مخازن بزرگ ذخیره می‌شود.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «کمتر از ۲۵ درصد از کل عرضه روغن ماهی خام برای مصرف انسان است و تحت پالایش و بوی‌زدایی بیشتر قرار می‌گیرد.»

«نتیجه نهایی این است که مصرف‌کنندگان در معرض خطر خرید مکمل‌های اکسید‌شده‌ای قرار دارند که اطلاعات ملموس اندکی روی بسته‌بندی آن‌ها برای ارائه جزئیات منبع اصلی روغن، قدمت آن و سطوح تصفیه آن وجود دارد.»

تجزیه‌وتحلیل لب‌‌دور که بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که برخی از روغن‌های ماهی که با نام‌های تجاری کارلسون لبز و پیوریتنز پراید فروخته می‌شوند، درجه ترشیدگی بالاتر از حد مجاز دارند.

همچنین مشخص شد که برخی از محصولات اوشن بلو، نیچرز انسرز از حد مجاز فراتر رفته‌اند و نیمی از محصولات آزمایش‌شده در لب مرز فساد تعیین‌شده GOED قرار دارند.

بااین‌حال، سطوح ترشیدگی بالاتر نشان‌دهنده این نیست که روغن‌ها ایمنی کمتری دارند، بلکه صرفا ازنظر کیفیت پایین‌تر‌ند. هنوز مشخص نیست که آیا روغن ماهی فاسد برای سلامتی انسان مضر است یا خیر، اما مطالعات نشان داده‌اند که این روغن نسبت به روغن ماهی تازه اثرگذاری کمتری دارد.

ایندیپندنت برای اظهار نظر با اوشن بلو، پیوریتنز پراید، کارلسون لبز و نیچرز انسرز تماس گرفته است.

 

© The Independent