وزیر خارجه آمریکا: به «نقطه اضطراری» در مذاکرات احیای برجام رسیده‌ایم

«مذاکرات باید تسریع شود، زیرا خط سیر کنونی نمی‌تواند به توافق منتهی شود»

KAY NIETFELD / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، که به آلمان سفر کرده است، روز پنجشنبه در برلین با اشاره به گفت‌وگوهای پربار خود با مقام‌های ارشد آلمانی درباره جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که در مذاکرات احیای برجام در وین به یک «نقطه اضطراری» رسیده‌اند.

او که در یک نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود سخن می‌گفت، با اشاره به گفت‌وگوهای جاری برای بازگشت تهران و واشنگتن به تعهداتشان در برجام، بار دیگر هشدار داد که هرچه این روند طولانی‌تر شود، جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ای خود بیشتر پیشرفت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «اگر ما نتوانیم در مورد پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بازگشت آن کشور به پیروی کامل از تعهداتش در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به راه‌حلی برسیم، باید یک رویه متفاوت در پیش بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست خبری، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نیز گفت که مذاکرات وین به یک مرحله حساس و تعیین‌کننده رسیده و هشدار داد که زمان برای دستیابی به توافق در حال از دست رفتن و دریچه فرصت دیپلماسی در حال کوچک‌تر شدن است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در توئیتی اعلام کرد آنتونی بلینکن با آنالنا بربوک و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان و فرانسه، و جیمز کلورلی نماینده پارلمان بریتانیا، بر سر ضرورت بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام موافق است.

همزمان در روز پنجشنبه، خبرگزاری رویترز از قول یک منبع دیپلماتیک فرانسوی که هویت او را مشخص نکرده نوشت، مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران باید تسریع شود، زیرا خط سیر کنونی نمی‌تواند به توافق منتهی شود. فرانسه، به همراه روسیه، چین، بریتانیا و آلمان، از اعضای باقی‌مانده در برجام است.‎

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز با تاکید بر این که در مذاکرات جاری هسته‌ای در وین زمان امری اساسی است، گفت که برای احیای برجام باید این مذاکرات پیشرفت سریع‌تر داشته باشد.

وی که بعد از دیدار با همتایان اروپایی خود در برلین با خبرنگاران صحبت می‌کرد افزود، برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی، «مذاکرات نمی‌تواند خیلی آهسته پیش برود.»

دور هشتم مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده برای احیای برجام، با میانجی‌گری و هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در این توافق، همچنان در وین در جریان است و با وجود برخی اظهارات در مورد پیشرفت این گفت‌وگوها، هنوز به نتیجه نرسیده است.