پنتاگون ویدیو حمله پهپادی در کابل را منتشر کرد

اپراتورهای پهپاد نتوانستند کودکانی را که در فیلم‌ دوربین‌های نظارتی دیده می‌شوند، تشخیص دهند

پس از انتقادها و شکایت قانونی نیویورک تایمز از فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در مورد حق آزادی اطلاعات، پنتاگون ویدیو حمله پهپاد آمریکایی به یک منزل مسکونی در کابل را منتشر کرد. این حمله که در واپسین روزهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در کابل رخ داد، به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک منجر شد.

این اولین انتشار عمومی ویدیو حمله ۲۹ اوت کابل است که پنتاگون ابتدا از آن دفاع کرد اما بعد آن را یک اشتباه خواند. این ویدیو حدود ۲۵ دقیقه فیلم از دو پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر (MQ-9 Reaper) است که صحنه قبل از حمله و نیز هنگام اصابت موشک به یک خودرو غیرنظامی در یک منزل مسکونی را نشان می‌دهد. در این ویدیو، تصاویری نامشخص از افراد در حال حرکت در نزدیکی محل حادثه دیده می‌شود.

پس از این رویداد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تحقیق در مورد ‌آن را در دستور کار قرار داد و در نتیجه، این حمله را یک «اشتباه غم‌انگیز» عنوان کرد. پنتاگون سپس اعلام کرد که این مسئله به هیچ اقدام قانونی یا انضباطی نیاز ندارد؛ اما این برخورد وزارت دفاع آمریکا در مورد کشته شدن ۱۰ غیرنظامی واکنش شدید منتقدان را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قربانیان حمله پهپادی ۲۹ اوت در کابل زمری احمدی، کارمند یک سازمان امدادی مستقر در ایالات متحده و ۹ نفر از اعضای خانواده او، از جمله هفت کودک، بودند. تحقیقات سپهبد سامی سعید، بازرس کل نیروی هوایی ایالات متحده، نشان داد که اپراتورهای پهپاد خودرو تویوتای کرولای سفیدرنگ را با خودرو متعلق به یک گروه تروریستی اشتباه گرفتند و نتوانستند کودکانی را که اکنون در فیلم دوربین‌های نظارتی دیده می‌شوند، تشخیص دهند.

در این تحقیقات، هیچ مدرکی دال بر تخلف نیافتند و به همین دلیل در این حمله، هیچ مورد نقض قوانین جنگی گزارش نشد. گزارش بازرس کل نیروهای هوایی آمریکا هم اعلام کرد که اشتباه در تشخیص، سوءبرداشت از تایید دستور و نیز اختلال‌های ارتباطی به این حادثه منجر شده است.

سپهبد سامی سعید به خبرنگاران در پنتاگون گفت: «این فقط یک اشتباه دردناک بود. رفتاری مجرمانه، تصادفی یا سهل‌انگارانه نبوده است.»

سه روز قبل از این حمله، یک بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه کابل به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و بیش از ۱۶۰ غیرنظامی افغان منجر شد. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا پس از اعتراف به‌ اشتباه در حمله پهپادی به یک منزل مسکونی، اعلام کرد که آن‌ها فردی را که در این حمله کشته شد، با یکی از افراد داعش اشتباهی گرفته بودند اما بعد مشخص شد این فرد با داعش هیچ ارتباطی نداشته است.