پنتاگون: حمله هوایی به خانواده زمری احمدی مشمول برخورد انضباطی نمی‌شود

اعضای خانواده زمری احمدی تحقیقات پنتاگون را ناکافی خواندند و بابت آن اظهار تاسف کردند

حمله پهپادی نیروی هوایی ایالات متحده در تاریخ ۲۹ اوت به کشته شدن هفت کودک و سه بزرگسال منجر شد- WAKIL KOHSAR / AFP

یک بررسی مستقل پنتاگون نتیجه‌گیری کرده است که حمله هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی ایالات متحده در تاریخ ۲۹ اوت در کابل که به کشته شدن هفت کودک و سه بزرگسال منجر شد، ناشی از سوءرفتار یا سهل‌انگاری نبوده است و برخورد انضباطی با آن را توصیه نمی‌کند.

در این بررسی که ژنرال سامی سعید، بازرس کل نیروی هوایی آمریکا انجام داده، آمده است که در ارتباطات و فرایند شناسایی و تایید هدف بمباران اختلال‌هایی وجود داشته است، اما با وجود در نظر گرفتن اقدام‌های محتاطانه برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان، به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی منجر شده است.

بازرس کل نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که این حمله پهپادی باید در شرایط زمانی خاص آن بررسی شود؛ نیروهای هوایی ایالات متحده که آن حمله را سازماندهی کردند، زیر فشار روانی شدید ناشی از حمله بمب‌گذار انتحاری در میان تجمع مردم در فرودگاه کابل قرار داشتند و در مورد تهدیدهای باقیمانده، با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه بودند.

بعدازظهر روز ۲۹ اوت، سه روز پس از حمله مرگبار یک بمب‌گذار انتحاری داعش در فرودگاه کابل که به مرگ ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۶۹ افغان منتهی شد، نیروی هوایی ایالات متحده یک خودرو را به گمان اینکه برای حمله بعدی به فرودگاه کابل آماده می‌شود، ساعت‌ها دنبال کرد. این خودرو متعلق به زمری احمدی، مردی ۳۷ ساله و کارمند پیشین یک نهاد مددرسان آمریکایی، بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال سامی سعید روز چهارشنبه، در نشست رسانه‌ای در پنتاگون، به خبرنگاران گفت که نیروهای آمریکایی بر این باور بودند که خودرویی که آن‌ها دنبال می‌کنند، یک تهدید قریب‌الوقوع است و باید قبل از نزدیک شدن به فرودگاه هدف گرفته شود.

او افزود: «همه نیروهای دخیل در عملیات بر اساس اطلاعات و تفسیری که داشتند، یقین حاصل کردند که آن خودرو تهدیدی قریب‌الوقوع برای نیروهای آمریکایی است.»

بازرس کل نیروی هوایی آمریکا حمله به غیرنظامیان و کشته شدن هفت کودک و سه بزرگسال را یک اشتباه تاسف‌بار خواند اما گفت که این رفتار مجرمانه و ناشی از سهل‌انگاری نبوده است. ژنرال سعید اظهار داشت که ویدیو مربوط به عملیات را بارها تماشا کرده و دریافته است که دو دقیقه قبل از اجرای حمله، کودکی در منطقه دیده شده است اما نیروهای دخیل در عملیات وجود آن کودک را تشخیص نداده‌اند.

استیون کوون، رئیس نهاد بین‌المللی تغذیه و آموزش که زمری احمدی با آن کار می‌کرد، از نتیجه‌گیری این تحقیق که بازرس کل نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد، ناامید شده است. استیون گفته است: «چگونه ممکن است اشتباهی رخ داده باشد اما کسی اشتباه نکرده باشد؟»

اعضای خانواده زمری احمدی نیز در تماس با رسانه‌ها، نتیجه‌گیری تحقیق بازرس کل نیروی هوایی آمریکا را ناکافی خواندند و بابت آن اظهار تاسف کردند؛ با این حال مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تلاش می‌کنند غرامت وعده داده شده را به بازماندگان حادثه بپردازند و در صورت ممکن آنان را از افغانستان خارج کنند.

زمری احمدی سال‌ها برای موسسات بین‌المللی کار کرده بود و زمانی هم که هدف حمله هوای نیروهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد، با سازمان بین‌المللی تغذیه و آموزش که یک نهاد مددرسان آمریکایی است، کار می‌کرد. استیون کوون چند روز قبل از کشته شدن زمری احمدی، پرونده‌ او و خانواده‌اش را برای دریافت ویزای بشردوستانه برای خروج از افغانستان، به اداره مهاجرت آمریکا فرستاده بود.