ترکیه ۷۰۰ تن کمک‌های‌ بشردوستانه برای افغانستان می‌فرستد

این کمک‌ها شامل مواد غذایی، پوشاک و مواد بهداشتی موردنیاز مراکز درمانی و خانواده‌های نیازمند است

محموله جدید بزرگ‌ترین بسته امدادرسانی ترکیه به مردم افغانستان است‌ـ عکس از توییتر @KabilPko

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهار‌شنبه ۲۹ دی‌ماه، در جریان یک نشست دولتی در آنکارا گفت قرار است به‌زودی ۷۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه که ۱۰ سازمان مردم‌نهاد با هماهنگی مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) تهیه کرده‌اند به افغانستان فرستاده شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این محموله کمک‌های بشردوستانه، شامل مواد غذایی، پوشاک و مواد بهداشتی موردنیاز مراکز درمانی و افراد نیازمند است و با خط آهن دولتی ترکیه به افغانستان فرستاده می‌شود.

اردوغان گفت ترکیه به‌دلیل روابط فرهنگی و تاریخی با افغانستان نمی‌تواند مشکلات مردم افغانستان را فراموش کند. او افزود: «بخش بزرگی از این محموله کمک‌های بشردوستانه را شهروندان ترکیه تهیه‌ کرده‌اند.» رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد که میلیون‌ها افغان در پی درگیری‌های داخلی، کاهش کمک‌های خارجی، خشکسالی و شرایط بد آب‌و‌هوایی، در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و ترکیه مردم افغانستان را تنها نمی‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند ترکیه در پنج ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، در کنار تعامل و تماس مستقیم با این گروه، بسته‌های کوچک کمک‌های بشردوستانه را بین هزاران خانواده در استان‌های گوناگون به‌ویژه در شمال افغانستان توزیع کرده است، محموله جدید بزرگ‌ترین بسته امدادرسانی این کشور برای مردم افغانستان است.

در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، کمک‌های جهانی و فعالیت بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان در افغانستان متوقف شد و به‌دلیل بیکاری گسترده، فقر در همه بخش‌های جامعه گسترش یافت. بر اساس گزارش سازمان ملل، هم‌اکنون حدود ۲۳ میلیون نفر که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، در ناامنی شدید غذایی به‌ سر می‌برند و از این تعداد، ۸.۷ میلیون نفر به کمک‌های فوری شامل مواد غذایی، مواد بهداشتی و سرپناه نیاز دارند.

در حالی‌ که به دلیل بارش شدید برف و باران، وقوع سیلاب، بهمن و زلزله در بخش‌هایی از افغانستان، تلفات انسانی افزایش یافته، طالبان از ارائه خدمات به مردم ناتوان است. سازمان‌های کمک‌رسان داخلی فعالیت نمی‌کنند و سیستم اداری به دلیل نبود بودجه و نیروی متخصص انسانی از کار افتاده است.

در تازه‌ترین مورد، در روز سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه، وقوع زلزله در استان بادغیس افغانستان، جان ۲۶ تن را گرفت و صدها خانه را ویران کرد. هرچند رهبری طالبان پیام تسلیت و همدردی بابت این اتفاق منتشر کرد و وعده رسیدگی به آسیب‌دیدگان را داد، با گذشت سه روز، هنوز ادارات دولتی زیر نظر طالبان هیچ کمکی به آسیب‌دیدگان نکرده‌اند.