حکومت طالبان از کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده ناتوان است

زلزله و سیل به مردم افغانستان خسارت‌های مالی و جانی وارد کرده است

تنها کاری که امارت طالبان تاکنون انجام داده، اظهار تاسف به دلیل این حادثه و اعلام همدردی با مردم سوگوار بوده است - STRINGER / AFP

زمین‌لرزه در غرب افغانستان تلفات و خسارت‌های زیادی به مردم وارد کرده و با اینکه آمار تلفات انسانی در اثر زلزله ۲۷ نفر گزارش شده، گفته می‌شود این آمار احتمالا بالاتر است؛ زیرا در تعدادی از روستاهای استان‌ بادغیس، مرکز زمین‌لرزه، هنوز خانه‌های ویران‌شده جست‌وجو نشده‌اند و به دلیل نبود دسترسی و بارش برف سنگین، حتی با برخی روستاها ارتباط هم برقرار نشده تا مشخص شود آیا زمین‌لرزه در آن مناطق ویرانی یا تلفاتی به جا گذاشته است یا خیر.

با این حال، آنچه تاکنون مشخص شده، این است که روستاهای بادروک، خاک‌پلک، خیرخانه، گرچین و دربند سپید واقع در اطراف شهرستان قادس، مرکز زمین‌لرزه، به‌شدت ویران شده‌اند و به کمک نیاز دارند. بر اساس بررسی‌های اولیه امارت طالبان، تنها در اطراف شهرستان قادس، حدود یک هزار خانه ویران شده است. این در حالی است که در شهرستان‌های مقر و جوند استان بادغیس نیز خانه‌های زیادی خراب شده‌اند.

مقام‌های محلی طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که هنوز به بخش‌هایی از مناطق زلزله‌زده دسترسی پیدا نکرده‌اند. مردم محلی هم می‌گویند هنوز هیچ کمکی، نه از طالبان و نه از موسسه‌های خارجی، دریافت نکرده‌اند. تمام کسانی که در اثر زمین‌لرزه خانه‌های خود را از دست داده‌اند، دو شب گذشته در هوای آزاد به سر برده‌اند. آنان حتی چادر هم ندارند. بیشتر مردم در استان بادغیس هم از ترس پس‌لرزه‌ شب‌ها را  بیرون از خانه‌ سپری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرمای شدید و نبود امکانات خطر دیگری است که مردم این مناطق را تهدید می‌کند. بهاءالدین قادسی که در گذشته عضو شورای شهر بادغیس بود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که همه داروندار مردم زیر آوار مانده است و هیچ وسیله‌ای برای خاک‌برداری در منطقه وجود ندارد. به گفته او، مردم مناطق زلزله‌زده در دو شب گذشته حتی نان هم برای خوردن نداشته‌اند و در سرمای زیر صفر در خیابان‌ مانده‌اند.

تنها کاری که امارت طالبان تاکنون انجام داده، اظهار تاسف به دلیل این حادثه و اعلام همدردی با مردم سوگوار بوده است. هرچند رهبری طالبان روز گذشته به وزارت مبارزه با حوادث طبیعی دستور داد تا سریعا به مردم منطقه کمک‌رسانی شود، واقعیت این است که امارت طالبان توان کمک‌رسانی به مردم را ندارد و به همین دلیل از نهادهای بین‌المللی کمک‌رسان خواسته‌ است تا به مردم بادغیس کمک برسانند.

منار جام در آستانه فروپاشی است

زمین‌لرزه بادغیس نه تنها به زندگی مردم آسیب رسانده بلکه یکی از میراث‌ فرهنگی جهان را نیز در آستانه نابودی قرار داده است. مقام‌ها در اداره اطلاعات و فرهنگ غور در همسایگی استان بادغیس، گفته‌اند که زمین‌لرزه منار جام را که کهنسال‌ترین برج آجری جهان است و پس از قطب منار دهلی بلندترین سازه آجری در جهان به شمار می‌رود، به‌شدت تکان داده و بخش‌هایی از نمای این منار ریخته است.

نبی ساقی، از چهره‌های فرهنگی استان غور، هم در  فیس‌بوک نوشت: «اگر تا فصل بهار که فصل سیلاب‌های سهمگین است، فکری به حال منار جام نکنند، این سازه تاریخی جهان فرو می‌پاشد.»

باستان‌شناسان نیز هشدار داده‌اند که سرما و باران و سیل به فرو ریختن این منار تاریخی منجر خواهد شد. این سازه ۶۴ متری در محل تلاقی دو رودخانه جام و هریرود قرار دارد و سیلاب‌های سالانه کناره‌های این منار تاریخی را تخریب کرده‌اند؛ تا جایی که این منار چند درجه‌ای کج شده است.