عبدالله عبدالله بر لزوم تداوم کمک‌های جهان به افغانستان تاکید کرد

مردم افغانستان به توجه و حمایت مداوم جامعه جهانی نیاز دارند

دکتر عبدالله عبدالله بر جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این کشور تاکید کرد - فیس‌بوک دکتر عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان، روز دوشنبه ۲۷ دی، در ملاقات با اندریاس لیندمن، سفیر نروژ در افغانستان، بر لزوم تداوم کمک کشورهای جهان به افغانستان برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این کشور تاکید کرد.

عبدالله با انتشار اطلاعیه‌ای در حساب رسمی‌ خود در فیس‌بوک، اعلام کرد: «اوضاع زندگی مردم افغانستان نیازمند توجه و حمایت ادامه‌دار جامعه جهانی است و کمک‌های بشردوستانه باید ادامه داشته باشند. او در این اطلاعیه می‌افزاید که اندریااس لیندمن، سفیر نروژ در افغانستان، تعهد کشورش برای ادامه حمایت از مردم افغانستان را اعلام کرده و گفته است که نروژ در هر شرایطی همکاری‌ خود با مردم افغانستان را ادامه می‌دهد.

نروژ از کشورهایی است که در سال‌های اخیر، برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان دولت پیشین افغانستان و طالبان بسیار تلاش‌ کرد و وزارت خارجه این کشور میزبانی چندین نشست در همین زمینه را در جاهای مختلف از جمله دوحه، دبی و اسلو، برعهده گرفت. نروژ همچنین از تسهیل‌کنندگان روند گفت‌وگوهای صلح دو سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر، بود و مقام‌های آن کشور همواره بر حل بحران افغانستان از طریق گفت‌وگو و پرهیز از جنگ تاکید می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله نیز با ذکر این مورد در اطلاعیه خود افزود: «از کمک‌های نروژ به مردم افغانستان و تلاش‌های آن کشور در روند صلح و مذاکرات صلح دوحه تشکر و تاکید کردیم که در شرایط فعلی، مردم افغانستان به کمک‌های جامعه جهانی نیاز جدی دارند.»

در حالی که سفارت نروژ در افغانستان تعطیل است، تاکنون جزئیات بیشتری درباره هدف سفر هیئت سیاسی نروژ از جمله سفیر آن کشور، به کابل مشخص نشده است. به نظر می‎‌رسد این هیئت، برای نظارت بر توزیع کمک‌های بشردوستانه و بررسی اوضاع افغانستان از نزدیک، به کابل سفر کرده است. نروژ یکی از حامیان اصلی برنامه جهانی غذا است که فعلا برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان تلاش می‌کند. در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، تمام کمک‌های جهانی به دولت و سازمان‌های خصوصی قطع شدند و در نتیجه، بحران گرسنگی، کمبود نقدینگی، گسترش بیکاری و گران شدن قیمت مواد خوراکی شرایط زندگی مردم را بسیار دشوار کرد.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، از ۴۱.۷ میلیون جمعیت نفر افغانستان، حدود ۲۲.۸ میلیون نفر به کمک‌های غذایی و بهداشتی نیاز دارند و از این میان وضعیت ۸.۷ میلیون نفر اضطراری است و در صورتی که کمک‌ دریافت نکنند، چیزی برای خوردن ندارند.

سازمان ملل در ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در افغانستان، روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، از شرکای بین‌المللی‌ خواست برای رسیدگی به بحران افغانستان بیش از پنج میلیارد دلار کمک مالی تخصیص دهند.