وزیر امور خارجه کانادا برای مهار تنش‌ها به اوکراین سفر می‌کند

وزیر امور خارجه کانادا در جریان سفر یک هفته‌ای خود، که روز یکشنبه آغاز می‌شود، در بروکسل نیز با دبیرکل ناتو، دیدار خواهد کرد

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا- Anthony Devlin / POOL / AFP

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، برای نشان دادن حمایت کشورش از اوکراین و تقویت تلاش‌هایی که برای جلوگیری از هرگونه اقدام‌ تهاجمی روسیه انجام می‌شود، هفته آینده به کی‌یف سفر می‌کند.

ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۴ ژانویه از این مسئله ابراز نگرانی کرد که اگر روسیه از طریق دیپلماسی به اهداف خود دست نیابد، ممکن است در پی بهانه‌ای برای مداخله نظامی باشد.

وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفت: «تجمع تجهیزات و نیروهای روسی در پیرامون خاک اوکراین، امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد. این اقدام‌های ستیزه‌جویانه باید مهار شود. کانادا در تلاش است با کمک هم‌پیمانان خود، از نظم جهانی مبتنی بر قانون محافظت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملانی جولی با ‌دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، دیدار خواهد کرد و سپس به غرب آن کشور خواهد رفت تا برای قوای دویست نفری کانادایی که از سال ۲۰۱۵ در مأموریتی آموزشی در آن منطقه به سر می‌برند، صحبت کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، ‌و مارتا مورگان، معاون وزیر امور خارجه کانادا، روز جمعه ۱۴ ژانویه با یکدیگر گفت‌وگو کردند و با تأکید بر هماهنگی دو کشور در مقابله با ستیزه‌جویی‌های روسیه علیه اوکراین، از روسیه خواستند تنش‌ها را کاهش دهد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت هرگونه مداخله نظامی در اوکراین پیامدهای سنگینی، از جمله تحریم‌های هماهنگ، برای روسیه خواهد داشت.

پس از آن که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، کانادا علیه بیش از ۴۴۰ شخص و نهاد روس اقدام تنبیهی اعمال کرد.

وزیر امور خارجه کانادا در جریان سفر یک هفته‌ای خود، که روز یکشنبه آغاز می‌شود، در بروکسل نیز با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دیدار خواهد کرد.

بیشتر از جهان