روسیه گفت‌وگوها با ایالات متحده و ناتو را «بن‌بست» نامید

«اروپا اکنون از هر زمان دیگری در ۳۰ سال گذشته به جنگ نزدیک‌تر است»

روسیه اعلام کرده است که دیگر گسترش نفوذ ناتو به شرق را تحمل نمی‌کند -STR / AFP

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که کوشش‌های این کشور برای متقاعد کردن ناتو به رد عضویت اوکراین و خاتمه دادن به گسترش نفوذ این سازمان در شرق اروپا به بن‌بست رسیده است.

کشورهای شرق اروپا از تهدید جنگ نگران‌اند و در همین حال، به گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، می‌گوید که در صورت تشدید بحران اوکراین، کارشناسان نظامی روسیه گزینه‌هایی را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، ارائه خواهند داد اما باید به دیپلماسی نیز فرصت داده شود.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که گفت‌وگوهای دوشنبه و چهارشنبه در ژنو و بروکسل با آمریکا و ناتو، نشان‌دهنده «بن‌بست» یا «تفاوت در نگاه‌ها» است و او دیگر برای تکرار گفت‌وگوها سر این موضوع دلیلی نمی‌بیند.

روسیه با انتقال ۱۰۰ هزار سرباز به نزدیکی مرز اوکراین با این کشور، ایالات متحده و همپیمانانش را پای میز مذاکره کشاند. اگرچه این کشور هرگونه طرحی برای مداخله نظامی را رد می‌کند.

در حالی که گفت‌وگوهای روز پنجشنبه در وین میان ۵۷ کشور سازمان امنیت و همکاری اروپا هنوز به پایان نرسیده است، به نظر می‌رسد روسیه در ادامه گفت‌وگوها دورنمای روشنی نمی‌بیند. نماینده روسیه در مذاکرات سازمان امنیت و همکاری اروپا در توییتی نوشت: «اگر در یک چارچوب زمانی معقول، به پیشنهادهایمان پاسخی سازنده‌ دریافت نکنیم و رفتارهای خصمانه علیه روسیه ادامه داشته باشد، ما برای حفظ موازنه راهبردی و از میان برداشتن عواملی که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند، اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه لهستان روز پنجشنبه در وین، گفت: «اروپا اکنون از هر زمان دیگری در ۳۰ سال گذشته به جنگ نزدیک‌تر است.» فرستاده ایالات متحده هم بر این نکته تاکید کرد که «غرب نباید تسلیم اخاذی شود».

روسیه اعلام کرده است که دیگر گسترش نفوذ ناتو به شرق را تحمل نمی‌کند و مصمم است برای متوقف کردن این ائتلاف نظامی خط قرمزی ترسیم کند. از طرفی،‌ ایالات متحده درخواست روسیه برای وتو درخواست عضویت اوکراین در ناتو و برچیده شدن فعالیت نظامی آن در شرق اروپا را قابل بحث نمی‌داند اما تاکید می‌کند آماده است درباره کنترل تسلیحات، استقرار موشک‌ها و اقدام‌های اعتمادساز با مسکو گفت‌وگو کند.

سرگئی ریابکوف می‌گوید ایالات متحده و هم‌پیمانان این کشور در ناتو پیش‌نیازهای اصلی روسیه را برآورده نمی‌کنند و تنها درباره موضوع‌هایی آمادگی گفت‌وگو دارند که برای روسیه در درجه دوم اهمیت است.

به گفته مقام‌های روسی، در پایان مذاکرات این هفته، درباره اقدام‌های آتی تصمیم گرفته می‌شود. این کشور تهدید کرده بود که در صورت رد درخواست‌ها، اقدام‌هایی «فنی-نظامی» در دستور کار خواهد داشت اما جزئیات این اقدام‌ها روشن نیست.

مقام‌های ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه گفتند که در صورت مداخله نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده تحریم‌های شدیدی بر مقام‌های ارشد روسیه و نظام مالی بانکی این کشور اعمال خواهند کرد.