ویروس «بیماری بوسه»؛ متهم اصلی ابتلا به ام‌اس شناسایی شد

مونونوکلئوز عفونی به‌‌دلیل سرایت‌پذیری شدید از راه بزاق دهان، در عامیانه «بیماری بوسه» هم خوانده می‌شود

این ویروس می‌تواند موجب عفونتی نهفته و مادام‌العمر شود که عامل عمده بیماری ام‌اس است‌ـ ROBIN UTRECHT/AFP

دانشمندان می‌گویند علت بیماری اسکلروز چندگانه (ام‌اس) می‌تواند همان ویروس معمول عامل مونونوکلئوز عفونی موسوم به «بیماری بوسه» باشد.  

یک پژوهش جدید در دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که این بیماری مزمن احتمالا نوعی عفونت اپشتین‌ـ‌بار است، نوعی ویروس هِرپِس که موجب بیماری مسری منونوکلئوز می شود. 

مونو یا تب غده‌ای به‌‌دلیل سرایت‌پذیری شدیدش از راه بزاق دهان، در عامیانه «بیماری بوسه» هم خوانده می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند ویروس اپشتین‌ـ‌بار خستگی شدید، تب، جوش‌های پوستی و تورم غدد ایجاد می‌کند اما در عین حال می‌تواند موجب عفونتی نهفته و مادام‌العمر شود که عامل عمده بیماری ام‌اس است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیماری مزمن التهاب سلسله اعصاب که ۲.۸ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند، درمان ندارد.

در پژوهشی که روز پنجشنبه در نشریه ساینس منتشر شد، روی ۹۵۵ جوان تحقیق کرده است که حین خدمت در ارتش تشخیص داده شده بود به ام‌اس مبتلا شده‌اند.

پژوهشگران با بررسی نمونه‌های گرفته‌شده از ۱۰ میلیون نفر از افراد ارتش، کشف کرده‌اند که خطر ابتلا به ام‌اس پس از آلودگی به ویروس اپشتین بار ۳۲ برابر افزایش می‌یابد. هیچ ویروس دیگری خطر ابتلا به ام‌اس را افزایش نداده است.

آلبرتو آشِریو، مولف ارشد این پژوهش و استاد بیماری‌های همه‌گیر و تغذیه در دانشکده «چَن» دانشگاه هاوارد، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «چند سال است گروه ما و سایرین روی این فرضیه که ویروس ایی‌بی‌وی (EBV) عامل بیماری ام‌اس است، تحقیق می‌کنند، اما این نخستین پژوهشی است که شواهد متقاعد‌کننده‌ای از علت بیماری ارائه می‌کند.»

«این گامی بزرگ است زیرا نشان می‌دهد می‌توان با جلوگیری از ابتلا به اپشتین‌ـ‌بار از بیشتر موارد بیماری ام‌اس پیشگیری کرد و هدف قرار دادن ایی‌بی‌وی می‌تواند به کشف درمانی برای ام‌اس منجر شود.» 

اما توقف روند ابتلا به اپشتین‌ـ‌بار می‌تواند مشکل باشد زیرا حدود ۹۵ درصد بزرگسالان جهان به ویروس هِرپِس آلوده‌اند.

آقای آشریو می‌گوید فاصله زمانی میان آلودگی به ویروس و بروز علائم ام‌اس می‌تواند به دلیل آن باشد که سیستم دفاعی بدن بارها با فعال شدن ویروس نهفته تحریک می‌شود.

این بیماری موجب می‌شود سیستم دفاعی بدن به یاخته‌های عصبی [نورون] مغز و نخاع حمله کند و به سلسله مرکزی اعصاب آسیب دائمی بزند. در موارد حاد، ممکن است بیمار توانایی راه رفتن را از دست بدهد.

آشریو گفت: «در حال حاضر، هیچ راه موثری برای جلوگیری یا درمان ویروس ایی‌بی‌وی وجود ندارد اما واکسن ایی‌بی‌وی یا درمان این ویروس با داروهای ضد‌ویروس مخصوص ایی‌بی‌وی، می‌تواند در نهایت از ام‌اس پیشگیری یا آن را درمان کند.»

© The Independent