حاجی‌زاده: حاج قاسم به روحانی گفت «خودزنی نکن»

«به او گفتیم فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف‌ها را بزنی، ما هم سکوت کنیم»

حسن روحانی در جریان سخنرانی‌های انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۶ چند بار از عملکرد سپاه انتقاد کرد - انتخاب

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهار سال پس از دیدار فرماندهان این نهاد نظامی با حسن روحانی گفت که قاسم سلیمانی در آن جلسه، با روحانی «صریح» و «تند» صحبت کرده و به او گفته است که «خودزنی» نکند و راه احمدی‌نژاد را نرود.

حسن روحانی در جریان سخنرانی‌های انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۶ چندین بار از عملکرد سپاه انتقاد کرد. او تیرماه همان سال نیز با انتقاد از روند اجرای «سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی»، گفت که بخشی از اقتصاد ایران به اسم خصوصی‌سازی به نهادهای امنیتی و نظامی واگذار شده است. او این نهادها را «دولت با تفنگ» نامید و گفت که بخش خصوصی «جرات» رقابت با آن‌ها را ندارد.

این سخنان روحانی واکنش فرماندهان سپاه را به دنبال داشت و چند روز بعد، محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه، در پاسخ به او گفت: «دولت بدون تفنگ تحقیر و تسلیم می‌شود.» حدود یک ماه پس‌ از این تنش لفظی، یعنی در مرداد ۱۳۹۶، فرماندهان ارشد سپاه و حسن روحانی با هم ملاقات کردند. در این جلسه قاسم سلیمانی، محمدعلی جعفری، غلام‌حسین غیب‌پرور، اسماعیل کوثری و امیرعلی حاجی‌زاده حضور داشتند. جزئیات این دیدار در آن زمان منتشر نشد و رسانه‌های داخلی ایران تنها گزارش دادند که حسن روحانی از «تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه» قدردانی کرده است.

حالا با گذشت بیش از چهار سال از این ملاقات، در حالی‌ که موضوع «محاکمه» و «شکایت» از حسن روحانی داغ شده، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، جزئیاتی از آن دیدار را فاش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاجی‌زاده در مصاحبه جدید خود با روزنامه کیهان، آن جلسه را «خیلی صریح و تند» توصیف کرد و گفت: «اگر یادتان باشد رهبری صحبتی می‌کرد، هفته بعد آقای روحانی موضع می‌گرفت و سپاه را تخریب می‌کرد؛ هرروز به خودی‌ها حمله می‌کرد.»

او افزود: «همه این را گفتیم که آقای روحانی ما کمک شماییم. آدم نباید خودزنی کند. ما توان و امکانی داریم. می‌خواهیم به دولت شما کمک کنیم. آدم نیروی خودش را نمی‌زند؛ این چه حرفی است که شما می‌زنید.»

حاجی‌زاده در ادامه، تایید کرد که فرماندهان سپاه حسن روحانی را تهدید کرده‌اند: «گفتیم اگر این حرف‌ها را بزنید، برای ما قابل‌تحمل نیست. شما هر روز مخالفتی می‌کنید. دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است. فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف‌ها را بزنی، ما هم سکوت کنیم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخش دیگری از مصاحبه اخیر خود به «سخنان صریح» قاسم سلیمانی خطاب به حسن روحانی هم اشاره کرد و افزود: «حاج قاسم مخالف دیپلماسی نبود. مخالف آن چیزی که در سطح کشور تایید و تصویب شده، نبود. در واقع نه موافق بود و نه مخالف. ایشان مخالف وابستگی و سازش بود. می‌گفت: از این طریق به‌جایی نمی‌رسید. در آن جلسه حاج قاسم با آقای روحانی خیلی صریح حرف زد.»

امیرعلی حاجی‌زاده ادامه داد: «عین جمله حاج قاسم این بود که گفت: آقای روحانی، می‌خواهی مسیر احمدی‌نژاد را بروی؟ تو هم می‌خواهی مثل او بشوی؟ برای چه خودزنی می‌کنی؟ برای چه هر روز به خودمان حمله می‌کنی؟»

طرح محاکمه حسن روحانی موضوعی است که برخی اصولگرایان در ماه‌های اخیر بارها مطرح کرده و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس شکایت‌نامه‌ای را علیه رئیس‌جمهوری پیشین ایران به قوه‌قضاییه فرستاده‌اند.

هم‌زمان با انتشار مصاحبه جدید حاجی‌زاده، وب‌سایت خبر فوری از قول «سخنگوی ستاد پیگیری محاکمه حسن روحانی» نوشت که «احتمال اعدام» حسن روحانی وجود دارد. کامران غضنفری با بیان اینکه روحانی ۳۰ میلیارد دلار و ده‌ها تن طلا را بر باد داده، ادعا کرد که او «نقشه طراحی» شده دولت آمریکا را در ایران اجرا کرده است.

پیش‌تر، محمدتقی نقدعلی، نماینده مجلس، نیز گفته بود که ۸۵ میلیون ایرانی «شاکی» پرونده روحانی‌اند و اگر قوه قضاییه با این مسئله سهل‌انگارانه برخورد کند، به «اعتماد عمومی» و «سرمایه اجتماعی» نظام ضربه زده است. پس‌ از این سخنان، محمدعلی ابطحی گفت: «به‌شخصه اگر جای روحانی و دولتش بودم، از محاکمه استقبال می‌کردم؛ زیرا این کار می‌تواند برای آینده بسیار تعیین‌کننده باشد تا مشخص شود واقعیت‌های دوران او چه بوده است.»