ژانویه بدون الکل چه تاثیری بر بدنتان دارد

کاهش مصرف الکل یا پرهیز از آن برای سلامت کلی بدنتان بسیار مفید است

س از لذت نوشیدن چند لیوان مشروب الکلی در ایام کریسمس و سال نو، کبدتان احتمالا به چند هفته استراحت نیاز دارد- Canva

یک کارشناس پزشکی می‌گوید که تاثیر پرهیز از مشروبات الکلی در ماه ژانویه بر بدن، هم خوب است هم بد.

فواید پرهیز از مصرف الکل، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های کبدی در سال‌های بعدی زندگی، روشن است، اما ژانویه بدون الکل می‌تواند پیامدهای زیان‌بار غافلگیر کننده‌ای بر بدن شما داشته باشد.

دکتر پریتی دانیل، پزشک کلینیک پزشکان لندن، در مورد آنچه پرهیز از الکل در ماه ژانویه پس از زیاده‌روی در نوشیدن مشروبات الکلی در تعطیلات کریسمس با بدن افراد می‌کند، توضیح می‌دهد.

در نخستین روزهای ماه ژانویه ممکن است گرفتار بدخوابی و قدری کم‌آبی در بدن شوید. این می‌تواند نشانه آن باشد که بدنتان وارد مرحله ترک اتکا به الکل شده است.

علائم دیگر و شدید آن ممکن است شامل بی‌قراری، لرزش، حالت تهوع، عرق کردن، و اضطراب باشد.

اما تردیدی نیست که کاهش مصرف الکل یا پرهیز از آن برای سلامت کلی بدنتان بسیار مفید است. پس از لذت نوشیدن چند لیوان مشروب الکلی در ایام کریسمس و سال نو، کبدتان احتمالا به چند هفته استراحت نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال یک دوره مشروب‌خواری، کبد شما برای بهبودی معمولا به حدود چهار تا شش هفته وقت نیاز دارد که پرهیز از الکل در ماه ژانویه می‌تواند راهی ایده‌آل برای حفظ سلامتی باشد.

همچنین، در بلندمدت متوجه خواهید شد که برنامه خوابتان هم بهتر می‌شود. پس از چند روز بدخوابی در آغاز ماه ژانویه، احتمالا در روز هفتم متوجه خواهید شد که بسیار بهتر می‌خوابید. این به معنای آن است که با انرژی بسیار بیشتری بیدار می‌شوید و آمادگی بیشتری نیز برای آغاز روز دارید.

جنبه دیگر بدنتان که تحت تاثیر پرهیز از مصرف مشروب الکلی قرار می‌گیرد، ظاهرتان است. با گذشت روزها، می‌بینید که پوست و چشمتان شفاف‌تر شده است. این به خاطر آن است که کالری‌هایی که وارد بدنتان می‌شود از طریق مواد غدایی است نه الکل، و به همین دلیل ویتامین بیشتری هم جذب می‌کنید.

و بالاخره، ترک مشروب الکلی سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل سرماخوردگی‌های مزاحمی که در اطراف شماست، تقویت می‌کند.

البته توصیه به ترک الکل برای تمام ماه ژانویه آسان‌تر از عمل کردن به آن است. با در نظر گرفتن این نکته، دکتر دانیل چند توصیه سلامتی برای شرکت در «ماه بدون الکل» دارد.

برای مرطوب نگاه داشتن بدنتان حتما به اندازه کافی مایعات بنوشید. نوشیدن یک لیوان آب پیش از خواب به شادابی‌تان در صبح روز بعد کمک می‌کند.

صرف منظم خوراک‌های مغذی  و نیز نوشیدن نوشابه‌های حاوی آب لیمو از میل شدید به خوردن در طول روز جلوگیری می‌کند.

این مقاله نخستین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی