باستان شناسان در اسرائیل  انگشتر«ضد خماری» پیدا کردند

«فضیلت‌های زیادی به این گوهر نسبت داده‌شده است، ازجمله پیشگیری از عارضه خماری»

 انگشتر«ضد خماری» در اطراف یک انبار شراب پیدا شد-Dafna Gazit/Israel Antiquities Authority/AFP

از زمانی که شادنوشی بوده، دردسرهای بعدازآن هم گریبان گیر سرخوشان بوده است. مَستان باستان هم دنبال راه‌حلی برای سردرد و بی‌حالی بعد از مستی بوده‌اند.

 برخلاف ما که لیوان لیوان نوشیدنی‌های مختلف به دوستانمان می‌دهیم در بیت‌المقدس، احتمالاً برای رهایی از اثرات مستی شب قبل انگشتر دستشان می‌کردند. باستان‌شناسان در اسرائیل یک حلقه آمتیست طلایی پیدا کرده‌اند که احتمالاً به‌عنوان درمان خماری بعد از شادنوشی یا جلوگیری از اثرات منفی مست شدن، کاربرد داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته اداره آثار باستانی اسرائیل، این جواهر باستانی در شهر Yavne و در محل بزرگ‌ترین کارخانه شراب سازی شناخته‌شده دوران بیزانس پیداشده است.

در یک بیانیه مطبوعاتی، امیر گولانی، باستان‌شناس، با اشاره به باورها درباره این سنگ زینتی گفت ممکن است آمتیست برای جلوگیری از اثرات سوء نوشیدن الکل زیاد استفاده شده باشد. «فضیلت‌های زیادی به این گوهر نسبت داده‌شده است، ازجمله پیشگیری از عارضه خماری».

این حلقه در ۱۵۰ متری بقایای یک انبار حاوی آمفورا، نوعی کوزه که برای نگهداری شراب استفاده می‌شود، پیدا شد. قدمت محل حفاری تقریباً به قرن هفتم می‌رسد - تقریباً در اواخر دوران بیزانس و آغاز دوره اولیه اسلامی - اگرچه مقامات گفتند که این حلقه می‌تواند قدیمی‌تر باشد.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «حلقه‌های طلای منبت‌کاری شده با سنگ آمتیست در روم شناخته شده‌اند و احتمالاً انگشتر پیداشده متعلق به ثروتمندانی است که در اوایل قرن سوم میلادی در این شهر زندگی می‌کردند». این انگشتر که وزن آن ۵٫۱۱ گرم زمانی متعلق به یک فرد «متمول» بوده است.

گولانی گفت که اعتقاد بر این بود که آمتیست چنانچه در کتب مقدس ذکر شده دارای «فضیلت» و ارزش‌های مذهبی است. داشتن این جواهر نشان‌دهنده جایگاه و ثروت شخص بود. چنین حلقه‌هایی را هم مردان و هم زنان به انگشت می‌کردند.

الی حداد، یکی از مدیران حفاری، در بیانیه‌ مطبوعاتی گفت که این انگشتر ممکن است «متعلق به صاحب انبار باشکوه (شراب سازی)، یک سرکارگر» یا «بازدیدکننده بدشانسی باشد که زمین خورده و حلقه خود را گم کرده است».

آمتیست تنها درمان باستانی برای خماری نیست. در سال ۲۰۱۵، یک داروی یونانی باستان بر روی یک پاپیروس ۱۹۰۰ ساله کشف شد که پوشیدن گردن بند از «برگ بو» را به عنوان «درمان سردرد مستی» توصیه می‌کرد. بر اساس این مقالات باستانی، مبتلایان به خماری باید گردن خود را با برگ بوی اسکندریه بپوشانند. این گیاه در حال حاضر به دلیل خواص دارویی آن شناخته شده نیست، اما به نظر می‌رسد که مردم زمانی فکر می‌کردند که می‌تواند سردرد را تسکین دهد.

در بین‌النهرین باستان هم یک نسخه دارویی پیدا شد که نشان می‌دهد یک پزشک نوشیدنی شیرین‌بیان، خرزهره، لوبیا، روغن و شراب را برای «مردی که شراب قوی خورده و سرش آسیب دیده است» تجویز کرده است.

 چندین قرن بعد ما میدانیم که احتمالاً این درمان‌های باستانی برای سردرد، تهوع، سرگیجه و کم آبی بدن تنها اثر تلقینی داشته اند. سازمان بهداشتی بریتانیا (ان اچ اس) می‌گوید درمان خماری به‌طورکلی یک افسانه است. هیچ درمانی برای خماری وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می‌تواند اثر آن را کم کند.

مهم‌ترین بخش مقابله با خماری، آب‌رسانی مجدد به بدن برای کمک به مقابله با علائم دردناک است. داروهای مسکن می‌توانند به سردرد و گرفتگی عضلات کمک کنند. غذاهای شیرین هم ممکن است به شما کمک کند احساس لرزش کمتری داشته باشید. از همه مهم‌تر این است که به‌اندازه‌ای بنوشید که بدن شما تحملش را دارد. همان‌طور که سعدی گفته «شب شراب نیرزد به بامداد خمار»

بیشتر از زندگی