علم الهدی: در زمان رضا شاه نانوایی‌ها به جای گندم با علف نان می‌پختند

«امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد»

گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ قیمت مواد خوراکی افزایشی محسوسی داشته است - عکس از برنا نیوز

احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد با ادعای اینکه مردم پیش از انقلاب در فقر بودند و در دوران جمهوری اسلامی شرایط بهتر است، گفت: «مردم در زندگی خودشان هم دچار قحطی شده بودند. نان گندم نبود و نانوایی‌ها به‌جای گندم، با علف نان می‌پختند و به مردم عرضه می‌کردند. آن زمان مردم لباس نداشتند؛ زندگی نداشتند؛ نه اینکه فقط شرایط دین‌شان بد باشد؛ دنیا را هم نداشتند.»

امام جمعه مشهد در ادامه مدعی شد: «برخی می‌گویند یک روزی آمریکا مملکت ما را گرفته بود و دلار هم هفت تومان بود؛ آمریکا را بیرون کردیم و امروز دلار به ۲۰ و چند هزار تومان رسیده است. آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ در حالی که امروز یک کارگر با یک‌ سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد.»

او پیش‌تر و در ششم مرداد سال ٩١ به مردم را توصیه کرده بود که « اگر مرغ در دسترس نيست آن را با يك ماده پروتئيني ديگر جايگزين کنند». او همچنین گفته بود: « مگر اشكنه پياز داغ را يادتان رفته و آن زندگی را فراموش كرده‌ايد؛ مگر قرار است برنامه همان باشد كه قبلاً ‌بوده است.»

گرانی‌ مواد غذایی در ایران همچنان ادامه دارد و دولت سیزدهم نیز با تمام وعده‌ها و شعارهایش نتوانسته است گرهی از این مشکل باز کند. این وضعیت باعث شده است که هر روز گروه‌های بیشتری از طبقه‌های اجتماعی دچار مشکلات ناشی از فقر غذایی شوند. دبیر انجمن تغذیه ایران چنین شرایطی را خطرناک توصیف کرده و گفته است:‌ «ناامنی غذایی در کشور شدت گرفته و گروه‌های آسیب‌پذیر، یعنی دهک‌های پایین اقتصادی، در خطر مواجهه با ناامنی غذایی هستند.»

از سوی دیگر، امام جمعه مشهد که پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز هست، این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که حداقل حقوق روزانه کارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ هزار تومان است و خط فقر برای هر خانوار به بیش از ده میلیون تومان رسیده است.

همچنین، گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت بهداشت نشان می‌دهد که گرانی مواد غذایی باعث شده تا بخش بزرگی از جامعه ایران با کمبود کالری مواجه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام وزارت بهداشت، هر فرد روزانه حداقل باید ۲۳۶۷ کالری دریافت کند. با این‌حال بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال ۹۷ تنها سه دهک بالایی جامعه توانسته‌اند کالری موردنیاز روزانه خود را دریافت کنند. به عبارت دیگر هفت دهک جامعه، کمتر از استاندارد اعلام شده وزارت بهداشت ایران کالری مصرف کرده‌اند.

مطابق گزارش منتشر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک خانوار دهک اول ماهانه ۳۰۰ گرم گوشت قرمز و ۳۴۰۰ گرم گوشت مرغ مصرف می‌کند. مجموع مصرف گوشت در این خانوارها در ماه زیر چهار کیلوگرم در ماه است. این آمار نشان می‌دهد که گوشت مصرفی این خانوارها حتی از نیاز ماهانه یک فرد هم کمتر است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در آبان ۱۴۰۰، قیمت انواع خوراکی نسبت به دوره زمانی مشابه در سال قبل، به طور متوسط بیش از ۴۶ درصد افزایش یافته است. در چهار ماه گذشته، روند افزایش قیمت کالاهای اساسی شکل نجومی به خود گرفته است؛ در آبان ۱۴۰۰ نسبت به مهرماه، قیمت نان و غلات ۳.۱ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۳.۶ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۳.۵ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران ۴.۴ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۲.۶ درصد و روغن‌ها و چربی‌ها ۱.۴ درصد رشد داشته‌اند.

گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که در سه ماه مرداد، شهریور و مهر ۱۴۰۰ هم متوسط قیمت مواد خوراکی افزایشی محسوس داشته و تورم بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان این سال، ۴۷.۹ درصد گزارش شده که با وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر کنترل قیمت‌ها و بازگشت ارزانی به بازار اصلا همخوانی ندارد.