سفره شب یلدای امسال آجیل ندارد؟

به دلیل کاهش تولید ناشی از خشکسالی، تخمه ژاپنی بیش از ١٠٠ درصد گران شده است

در حال حاضر هر کیلو آجیل ساده در فروشگاه‌ها حداقل ۱۳۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است - دلتابان

در آستانه شب یلدا، قیمت خشکبار در ایران افزایش یافته و به نظر می‌رسد که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته، سفره شب یلدای تعداد بیشتری از مردم از آجیل خالی خواهد ماند. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران به خبرگزاری مهر گفته است:‌ «قیمت تخمه سال ۱۳۹۹ کیلویی ۲۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر در عمده فروشی‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و در ‌خرده‌فروشی‌ها حدود ۱۲۵ هزار تومان است.»

مصطفی احمدی با اشاره به کاهش تولید این محصولات تاکید کرده است: «به عنوان مثال هر ساله بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن تولید پسته داشتیم اما امسال تولید به حدود ۶۰ هزار تن رسیده است.» به گفته او، «مشکل صنف خشکبار مربوط به امروز نیست و در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر در این مورد صحبت کرده بودیم. به دلیل اینکه حوالی شب یلدا و شب عید مصرف آجیل رایج است، توجهات به این اقلام جلب می‌شود اما ما زمانی که در فصل برداشت این محصولات بودیم، درباره مشکلات و شرایط صنف صحبت کردیم و هشدارهای لازم را دادیم.»

او یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان و در نهایت گرانی خشکبار را خشکسالی می‌داند: «در بسیاری از این محصولات ۵۰ تا ۶۰ درصد افت تولید داشتیم که دلیل آن نیز خشکسالی بوده است. از محصولاتی که تولید آن‌ها به‌شدت کاهش یافت، انواع تخمه و به‌ویژه تخمه ژاپنی بود که در حال حاضر نیز قیمت آن بیش از ١٠٠ درصد گران شده است. همچنین تولید پسته ۵۰ درصد و تولید انواع مغز از جمله گردو و فندق نیز حدود ۶۰ درصد افت کرده است و امسال محصولی برای صادرات نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در  آبان ۱۴۰۰، قیمت انواع خوراکی نسبت به دوره زمانی مشابه در سال قبل، به‌طور متوسط بیش از ۴۶ درصد افزایش یافته‌ است. در این‌ بین، آجیل‌ بیشترین افزایش قیمت را داشته‌ است؛ به‌ طوری‌ که قیمت مغز گردو نسبت به آبان ۱۳۹۹، بیش از ۱۱ درصد و نسبت به مهر ۱۴۰۰، حدود ۳.۶ درصد بالا رفته است.

در حال حاضر هر کیلو آجیل ساده در فروشگاه‌ها حداقل ۱۳۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شده و قیمت هر کیلو آجیل پذیرایی نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب، مراسم شب یلدا برای بسیاری از اقشار، بدون آجیل برگزار می‌شود؛ در حالی که مشخص نیست بتوانند از میوه هم سهمی داشته باشند.

بنا بر نرخ‌هایی که دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، اعلام کرده، قیمت هر کیلو انار دماوند ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار ساوه ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان، انار شیراز ۱۸ تا ۲۶ هزار تومان و هندوانه کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تومان است. در روز سه‌شنبه، شانزدهم آذر، قیمت هر کیلو پرتقال هشت تا ۱۱ هزار تومان بوده و بهای هر کیلو نارنگی هشت تا ۱۵ هزار تومان، سیب قرمز هشت تا ۱۵ هزار تومان، لیموشیرین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، کیوی ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، خرمالوی شمال هشت تا ۱۴ هزار تومان، خرمالوی شهریار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و خرمالوی کن ۲۲ تا ۳۲ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت‌هایی که برای خانواده‌های درگیر تهیه سایر موادغذایی گران‌قیمت مانند گوشت، مرغ، لبنیات و برنج چندان به صرفه نیست.

در چهارماه گذشته، روند افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی شکل نجومی به خود گرفته‌ است؛ در آبان‌ ۱۴۰۰ نسبت به مهرماه، قیمت نان و غلات ۳.۱ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۳.۶ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۳.۵ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران ۴.۴ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۲.۶ درصد و روغن‌ها و چربی‌ها ۱.۴ درصد رشد داشته‌اند.

گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که در سه ماه مرداد، شهریور و مهر ۱۴۰۰ هم متوسط قیمت موادخوراکی افزایشی محسوس داشته و تورم بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان‌ این سال، ۴۷.۹ درصد گزارش شده که با وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر کنترل قیمت‌ها و بازگشت ارزانی به بازار اصلا همخوانی ندارد.

بیشتر از اقتصاد