تلفن همراه و تبلت، نهاد خانواده را تهدید نمی‌کنند

پدر و مادرها هنوز جنبه‌های مهم زندگی خانوادگی سنتی را ارج می‌نهند، مانند صرف غذای خانوادگی یا سرگرمی‌های مشترک

بر اساس این تحقیق، در سال ۲۰۱۵‌خانواده‌ها به‌طور متوسط روزانه ۳۰ دقیقه بیشتر از موقعیت مشابه در سال ۲۰۰۰ با‌هم وقت گذرانده‌اند - Canva

(این مطالب اولین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است) 

بر اساس یافته‌های تحقیقی جدید، استفاده از دستگا‌ه‌های موبایل مدت زمانی را که خانواده در خانه با هم می‌گذرانند، کاهش نمی‌دهد.

در حالی که تعداد دستگا‌ه‌های موبایل در دنیا با سرعت زیادی افزایش می‌یابد، ممکن است به این فکر کنیم که استفاده از ابزارک‌هایی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند تاثیری منفی بر کیفیت زمانی می‌گذارد که بچه‌ها با پدر و مادرشان می‌گذرانند.

بااین‌حال مطالعه‌ جدیدی که محققان دانشگاه‌های آکسفورد و وارویک آن را انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده است که این موضوع ممکن است درست نباشد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه که در مجله مریج اند فمیلی (Marriage and Family) چاپ شده است، کودکان نسبت به سال ۲۰۰۰ وقت بیشتری را در خانه با پدر و مادرشان می‌گذرانند.

بااین‌حال، میزان زمانی که کودکان و والدین با هم سپری می‌کنند و فعالیت‌های مشترکی انجام می‌دهند مانند غذا خوردن یا تلویزیون تماشا کردن، به‌طورکلی تغییر نکرده است.

این گروه برای انجام این تحقیق، داده‌های جمع‌آوری‌شده از بررسی زمان سپری‌شده در خانه در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ را به کار بردند.

آن‌ها نمونه‌ای از ۵۰۰۰ کار روزانه‌ای را که ۲۵۰۰ نفر از بچه‌های بین ۸ تا ۱۶ سال و والدینشان نوشته بودند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

بر اساس این تحقیق، در سال ۲۰۱۵‌خانواده‌ها به‌طور متوسط روزانه ۳۰ دقیقه بیشتر از موقعیت مشابه در سال ۲۰۰۰ با‌هم وقت گذرانده‌اند و به‌طورکلی زمان سپری‌شده خانوادگی به‌طور متوسط از ۳۴۷ دقیقه به ۳۷۹ دقیقه افزایش پیداکرده است.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده بچه‌ها تا سال ۲۰۱۵ به‌طور متوسط روزانه ۱۳۶دقیقه را در خانه صرف «وقت تنها- با‌هم» می‌کنند و ۸۷ دقیقه در روز را به فعالیت‌های مشترک با اقوامشان می‌گذرانند.

«وقت تنها- با‌هم» آن‌طور که محققان توضیح می‌دهند، زمانی است که بچه‌ها با والدینشان در خانه قرار دارند، اما می‌گویند تنهاییم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان همچنین متوجه شدند که مدت زمانی که  پدر و مادرها و فرزندان در روز فعالیت‌های مشترک انجام می‌دهند فقط کمی در طول ۱۵ سال اخیر تغییر کرده و سه دقیقه بیشتر شده است.

دکتر کیلیان مولان از بخش جامعه‌شناسی دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «تحلیل‌های ما به این نتیجه رسیده است که فضای کلی خانوادگی وسعت بیشتری یافته اما این وقت تنها- با‌هم است که سبب این افزایش شده است؛ یعنی زمانی که بچه‌ها و پدر و مادرها در یک مکان قرار دارند، ولی بچه‌ها گزارش می‌کنند که تنها به سر می‌برند.»

«با توجه به افزایش چشمگیر زمان تنها- با‌هم، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ در مدت زمانی که خانواده‌ها صرف فعالیت‌های مشترک می‌کنند هیچ کاهشی صورت نگرفته است.»

«این نشان می‌دهد که پدر و مادرها هنوز جنبه‌های کلیدی زندگی خانوادگی سنتی را ارج می‌نهند، مانند صرف غذای خانوادگی یا سرگرمی‌های مشترک و می‌خواهند که در مقابل فشار تغییرات فناوری این‌ها را در اولویت قرار دهند.»

دکتر استلا خزیتوخاری از بخش جامعه‌شناسی دانشگاه وارویک می‌گوید که این مطالعه نشان‌دهنده آن است که چطور استفاده از دستگاه‌های دیجیتال «جای خود را در زندگی خانوادگی بازکرده است.»

دکتر خزیتوخاری می‌افزاید: «شایان‌ذکر است که استفاده از دستگاه موبایل ممکن است کامل‌کننده فعالیت‌های خانوادگی باشد و نیز به کودکان و جوانان کمک کند که روابط دوستانه‌ای خارج از فضای خانه ایجاد کرده و آن را حفظ کنند.»

این پروفسور جامعه‌شناسی معتقد است تحقیقات بیشتری لازم است تا نشان دهد چطور کیفیت تعامل میان اعضای خانواده‌ها تحت تاثیر استفاده از دستگاه موبایل قرار می‌گیرد.

تحقیق تازه‌ای که در مجله جاما پادیاتریکس (JAMA Paediatrics) چاپ شده، چنین نتیجه‌گیری کرده است که مدت زمانی که کودکان زیر دو سال صرف تماشای صفحه‌نمایش دستگاه‌های دیجیتال می‌کنند در طول دوره ۱۷ ساله بیش از دو برابر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی