دختران قربانی خشونت خانوادگی در گورهای بی‌نام‌ونشان دفن می‌شوند

بیانیه فعالان حقوق زنان در استان سیستان و بلوچستان در محکومیت خشونت علیه زنان و دختران

تنها درصد کمی از زنان پس از تحمل خشونت به مراجع قانونی مراجعه می‌کنند و اغلب آنان سکوت پیشه می‌کنند - nodud

گروهی از فعالان حقوق زنان در استان سیستان و بلوچستان، با صدور بیانیه‌ای، «خشونت» و «جنایت» علیه زنان در این استان را محکوم کردند.

در این بیانیه، با اشاره به قتل دو دختر نوجوان با «انگیزه ناموسی» در منطقه دشتیاری، آمده است: «این دختران قربانی شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نابسامان و ضدزن در استان سیستان و بلوچستان شدند.»

«نگاه تحقیرآمیز و جنس دوم دانستن زن، دیدن زن به‌مثابه دستگاه تولیدمثل، محدود کردن آنان به خانه و باور نداشتن به لزوم تحصیل و اشتغال زنان، چندهمسری، ازدواج‌های اجباری و طلاق، کودک همسری، خشونت‌های خانوادگی و قتل‌های ناموسی» از جمله مواردی‌اند که فعالان اجتماعی-فرهنگی به‌عنوان «مسائل مبتلا‌به جامعه زنان در استان سیستان و بلوچستان» به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

این کنشگران در بیانیه خود با اشاره به اینکه «در سال‌های اخیر تعداد قابل‌اعتنایی از زنان و دختران به دلایل متعدد قربانی خشونت‌های خانوادگی و طایفه‌ای شده‌ و در گورهای بی‌نام‌ونشان دفن شده‌اند»، از افکار عمومی، نخبگان و ارکان مختلف حاکمیت خواستند که برای کاهش «آلام، معضلات و آسیب‌های مرتبط با زنان» همدلی و همراهی کنند.

به گفته آنان، خواسته‌ها و رویاهای زنان همواره در «ساختارهای محدودکننده فقهی و مذهبی» قرار گرفته و به دلیل «اعمال اقتدار جامعه مردسالار» در این استان، «صدای برابری‌خواهی و آزادی‌های مشروع» آنان به انزوا رفته و شنیده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه فعالان حقوق زنان استان سیستان و بلوچستان که پایگاه خبری امتداد آن را منتشر کرده، با اشاره به مشکلات زنان بلوچستان، آمده است: «زنان بلوچ در فرهنگ جمعی و قبیله‌ای با ساختار طایفه‌ای مردسالار و تفاسیر افراط‌‌گرایانه از شریعت با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه‌اند و کاستن این مسائل اراده جمعی و همراهی همه ارکان جامعه را می‌طلبد.»

در ادامه این بیانیه، به قتل دو دختر نوجوان در منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان اشاره و تاکید شده است که این دو دختر جوان «آماج گلوله‌های جهل» قرار گرفتند. امضاکنندگان بیانیه یاد شده «جنایت شهرستان چابهار» را به‌شدت محکوم کردند و از مسئولان قضایی خواستند تا ضمن مجازات عاملان جنایت، «قصوری» را که در این رخداد تلخ متوجه دستگاه‌های متولی است، بررسی و عاملان آن را محاکمه کنند.

به‌تازگی ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد افرادی در منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان، دو دختر نوجوان را تیرباران می‌کنند. به گفته مقام‌های قضایی و انتظامی شهرستان چابهار، این حادثه حدود ۵۰  روز پیش اتفاق افتاده است.

گفته می‌شود که این دختران نوجوان خانه‌ خود در روستای ترکانی از توابع شهرستان دشتیاری را ترک کرده بودند اما پس از چند روز پشیمان شدند و می‌خواستند به خانه بازگردند. خانواده‌‌ها هم آنان را به برگشتن تشویق کردند اما در مسیر بازگشت به روستا، آنان را گلوله‌باران کردند.