اورشلیم‌پست خبر داد: استقرار سامانه‌های دفاع هوایی حزب‌الله در شمال دمشق

اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان حزب‌الله برای استفاده از پدافندهای مدرن در ایران آموزش دیده‌اند

احتمال داده می‌شود که حزب‌الله برای استفاده از پدافند هوایی باور ۳۷۳ هم آموزش دیده باشد- برنا

حزب‌الله در حال استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در سوریه است تا بتواند در برابر حملات هوایی اسرائیل در سوریه و لبنان دفاع کند.

به گزارش اورشلیم پست، حزب‌الله در حال استقرار سامانه‌هایی در کوه‌های قلمون در شمال غرب دمشق و هم‌مرز با بقاع لبنان است، جایی که پایگاه لجستیکی و عملیاتی حزب‌الله را در پشت سر دارد.

گزارش‌ها حاکی از این است که این گروه سامانه موشکی زمین به هوای تاکتیکی کوتاه‌برد اس‌اِی۸، سامانه موشکی دفاع هوایی قابل حمل اس‌اِی۱۷ و اس‌اِی۲۲ را در زرادخانه خود برای دفاع در برابر حملات هوایی اسرائیل در اختیار دارد.

حزب‌الله تاکنون بارها با استفاده از پدافند هوایی خود به سمت سکوهای اسرائیل شلیک کرده است. آخرین بار در فوریه سال گذشته، یک پهپاد اسرائیلی مورد هدف گلوله ضدهوایی قرار گرفت، اگرچه به آن اصابت نکرد و به ماموریت خود ادامه داد. در اکتبر ۲۰۱۹ نیز موشک زمین به هوای اس‌اِی۸ به سمت یک پهپاد اسرائیلی شلیک شد اما کارآمد نبود.

با توجه به تحولات جدید، مقامات نظامی هشدار داده‌اند عملیات نیروی هوایی اسرائیل در آسمان لبنان از سال گذشته پس از استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در این منطقه به خطر افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تل بیری، رئیس بخش تحقیقات مرکز آلما، به اورشلیم پست گفته است: «سیستم‌های مستقرشده از نظر تئوری می‌توانند تهدیدی برای جت‌های اسرائیلی باشند که بر فراز لبنان فعالیت می‌کنند.» او همچنین تاکید کرده که ممکن است شبه‌نظامیان حزب‌الله روی سامانه موشکی «باور – ۳۷۳» ایران آموزش دیده باشند.

این سامانه موشکی ایرانی مبتنی بر سامانه پدافند هوایی اس‌اِی۳۰۰ روسیه است که ظاهرا می‌تواند هم‌زمان با شش هدف تا فاصله ۱۵۵ مایلی با ۱۲ موشک درگیر شود. ایران می‌گوید این سامانه می‌تواند بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های جت، هواپیماهای رادارگریز، پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک را هدف قرار دهد. به گفته بیری، «احتمال دارد که حزب‌الله برای استفاده از این سیستم تعلیم دیده باشد».

در ماه اکتبر، تشکیلات دفاعی اسرائیل اعلام کرد که تلاش‌های فزاینده جمهوری اسلامی ایران برای بهبود دفاع هوایی خود در سوریه، لبنان، عراق و برخی نقاط دیگر را شناسایی کرده است. سامانه‌های پدافندی ایرانی به سوریه کمک می‌کنند تا توانایی‌های خود را بهبود بخشد و زمان پاسخ به حملات اسرائیل را کوتاه و موشک‌هایی را که اسرائیل شلیک می‌کند، نابود کند.

تنش‌ها بین اسرائیل با لبنان و سوریه همچنان بالا است. سال گذشته ۳۱ موشک از لبنان (هم از سوی گروه‌های فلسطینی و هم حزب‌الله) و دو راکت دوربرد دیگر از سوریه به سمت اسرائیل پرتاب شد. اسرائیل نیز در یک سال گذشته پرتاب موشک به سوریه، شلیک توپخانه‌ای و عملیات هوایی‌اش را افزایش داده است. اسرائیلی‌ها همچنین می‌گویند حزب‌الله حریم هوایی اسرائیل را نقض کرده و طی سال گذشته ۷۴ پهپاد به سمت آن‌ها فرستاده که نسبت به ۹۴ پهپاد در سال ۲۰۲۰، کاهش داشته است.

ارتش اسرائیل بر این باور است که با وجود تهدید سامانه‌های پدافند هوایی ایران و حزب‌الله، همچنان توانایی عملیات موثر بر فراز لبنان و سوریه را دارد.