محققان اسرائیلی: اثر واکسن کرونا در بیماران مبتلا به سرطان سریع‌تر از بین می‌رود

مطالعه جدید تزریق دوز چهارم واکسن کووید-۱۹ به بیماران مبتلا به سرطان را توصیه می‌کند

افراد مبتلا به سرطان به تقویت‌کننده‌های مداوم برای بالا نگه داشتن آنتی‌بادی‌ها نیاز دارند - Menahem KAHANA / AFP

یک مطالعه که در اسرائیل انجام‌ شده است، نشان داد که اثر واکسن کرونا در بدن بیماران مبتلا به سرطان زودتر از بین می‌رود و پیشنهاد کرد این افراد برای تزریق واکسن‌های تقویت‌کننده در اولویت باشند.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، محققان این پژوهش با تاکید بر تزریق دوز سوم و حتی چهارم واکسن برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، تاکید کردند که تقویت‌کننده‌ها می‌توانند سطح آنتی‌بادی این افراد را به‌سرعت تقویت ‌کنند.

دکتر هاگای لیگومسکی، یکی از محققان این پژوهش، با اشاره به اینکه این مطالعه تزریق سومین دوز واکسن به بیماران مبتلا به سرطان در کشورهایی که مردم تنها دو دوز واکسن زده‌اند را توصیه می‌کند گفت: «چنین تحقیقی نشان داد دوز چهارم برای این بیماران در کشورهایی مانند اسرائیل که قبلا به مرحله دوز سوم رسیده‌، لازم است.»

متخصص مرکز پزشکی سوراسکی تل‌آویو تاکید کرد: «بر اساس تحقیقات مشخص است که به احتمال زیاد افراد مبتلا به سرطان به تقویت‌کننده‌های مداوم برای بالا نگه داشتن آنتی‌بادی‌ها نیاز خواهد داشت. با توجه به بروز بسیار کم عوارض جانبی، این سیاست درستی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش مشخص شد سطح آنتی‌بادی بیماران مبتلا به سرطان در زمان تزریق سومین دوز واکسن فایز، بسیار کمتری از افراد سالم همسن خودشان بود که دو دوز اول را در زمان مشابه تزریق کرده بودند. با بررسی‌های آزمایشگاهی، مشخص شد حدود ۲۸.۲ درصد از بیماران مبتلا به سرطان به دلیل سطوح پایین آنتی‌بادی، مصونیت ناشی از واکسن را از دست داده بودند؛ در حالی که این اتفاق تنها برای ۱.۴ درصد از افراد سالم صادق بود.

 تیم تحقیقاتی زیر نظر لیگومسکی اعلام کرد که به‌زودی دوباره شرکت‌کنندگان را آزمایش می‌کند تا دریابد سطح آنتی‌بادی در بدن آن‌ها پنج تا شش ماه پس از تزریق واکسن‌ تقویت‌کننده‌، چگونه است.

این مطالعه روی بیماران مبتلا به سرطان بدخیم که بیشتر آن‌ها در حال شیمی‌درمانی بودند، انجام شد. محققان می‌گویند اگرچه این تحقیق بر اساس مقایسه آنتی‌بادی ۷۲ بیمار مبتلا به سرطان و ۱۴۴ فرد سالم انجام شده است، داده‌ها قابل‌اعتنا و تعمیم‌‌پذیرند.

مطالعه جدید از آن جهت اهمیت دارد که از طرح‌های پیشنهاد شده در اسرائیل برای تزریق دوز چهارم واکسن به بیماران مبتلا به سرطان حمایت می‌کند. مسئولان بهداشتی اسرائیل در ابتدا، تزریق دوز چهارم برای افراد بالای ۶۰ سال، کادر درمان و سایر افراد در معرض خطر را تایید کرده بودند اما در حال حاضر، این برنامه متوقف شده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با بیان اینکه شهروندان این کشور نخستین مردم جهان بودند که سومین دوز واکسن کووید-۱۹ را تزریق کردند، بر واکسیناسیون کودکان تاکید کرد و وعده داد: «دولت هر کاری لازم است انجام می‌دهد تا شیوع اومیکرون را به تاخیر بیندازد.»