هشتگ «سلول انفرادی شکنجه است» در حمایت از نرگس محمدی داغ شد

کاربران توییتر در کارزاری به نگه داشتن نرگس محمدی در سلول انفرادی اعتراض کردند

نرگس محمدی به ماهنامه خط صلح گفته بود: «سلول انفرادی برای هر موجود زنده‌ای شکنجه است»-عکس از صفحه توییتر تقی رحمانی

گروهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در کارزاری توییتری به دستگیری نرگس محمدی و نگه‌داشتن او در سلول انفرادی اعتراض کردند. در این کارزار، هشتگ «سلول انفرادی شکنجه است» برگرفته از مصاحبه‌های پیشین نرگس محمدی، داغ شد.

این فعال حقوق بشر خرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ماهنامه خط صلح، نشریه مجموعه فعالان حقوق بشر، گفته بود: «سلول انفرادی برای هر موجود زنده‌ای شکنجه است.»

«۴۲ روز نگهداری در سلول انفرادی»، «یک ماه بی‌خبری» و «اجرای حکم ظالمانه ۳۰ ماه حبس» برای نرگس محمدی، از جمله مواردی بودند که کاربران در کارزار توییتری خود به آن اعتراض کردند.

نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در روز ۲۵ آبان ۱۴۰۰ برای اجرای حکم دستگیر شد و از آن زمان تاکنون خبری از او در دست نیست. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ تاکنون بارها نرگس محمدی را بازداشت و زندانی کرده است. او در سال ۱۳۹۸ در حالی‌ که حکم حبس ۱۶ ساله خود را در زندان می‌گذراند، با دو پرونده امنیتی دیگر مواجه شد. یکی از این پرونده‌ها شکایت رئیس زندان اوین بود که نرگس محمدی را به «افترای شکنجه و ضرب‌و‌شتم» متهم کرده بود و دیگری در مورد «انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان اوین» بود.

این فعال حقوق بشر در اردیبهشت ۱۳۹۹ از شرکت در دادگاه امتناع کرد و آن را «نمایشی» و «فرمایشی» خواند و گفت که این نوع دادرسی «نقض صریح قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر» است.

نرگس محمدی در مهر ۱۳۹۹ پس از تحمل بیش از پنج سال زندان آزاد شد اما دادگاه در خرداد ۱۴۰۰، او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقام‌های زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا»، به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد.

محمدی در همان زمان اعلام کرد که این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن «تمرد» خواهد کرد. با این حال نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران این فعال حقوق بشر را در روز ۲۵ آبان ۱۴۰۰ برای اجرای حکم، دستگیر کردند. پس از آن، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، خبر داد که دادگاه به او حق انتخاب وکیل نداده است و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

کاربران توییتر در کارزاری که شامگاه دوشنبه ششم دی‌ماه شکل گرفت، به حمایت‌های نرگس محمدی از زندانیان سیاسی و اقدام‌های حقوق بشری او اشاره کردند. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، نیز که در این کارزار شرکت کرده بود، به نقل از پسرشان، علی، در توییتر نوشت: «مگر مادر من چه کرده است که در انفرادی است؟ من چند صفحه از کتاب شکنجه سفید را خوانده‌ام. کسانی که با مردم این کارها را می‌کنند باید مجازات شوند نه مادر من».