روایت مادورو از سفر سلیمانی به ونزوئلا

رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید فرمانده کشته شده نیروی قدس در اوج اعتراض‌ها به ونزوئلا سفر کرده بود

نیکلاس مادورو می‌گوید به زودی به ایران سفر می‌کند-عکس از خبرگزاری مهر

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمور ونزوئلا در مصاحبه با شبکه خبری المیادین به سفر قاسم سلیمانی به این کشور در زمانی که اعتراض‌های مردمی به اوج خود رسیده بود، اشاره کرد. مادورو گفت که فرمانده کشته شده نیروی قدس در فروردین ۱۳۹۸ و در بحبوحه اعتراض‌های مردمی به ونزوئلا سفر کرد. این سفر قبلا به طور رسمی اطلاع‌رسانی نشده بود.

روایت مادورو از سفر سلیمانی مربوط به زمانی است که تصاویر هواپیمای ماهان‌ایر، خط هوایی تحریم شده، در فرودگاه کاراکاس در رسانه‌ها منتشر شد.

همزمان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفته بود، «حکومت ایران قصد دارد زندگی مردم در ونزوئلا را تحت تاثیر قرار دهد و ما مسئولیت داریم این خطر را کاهش دهیم.» یک سال بعد کرگ فالر، فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا در اظهاراتی که نشان‌دهنده تقویت روابط نظامی جمهوری اسلامی و ونزوئلا بود، به وال استریت ‌ژورنال گفت: «ایران برای حمایت از دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا به این کشور سلاح و نیرو اعزام می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های متعددی درباره نقش سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین و به ویژه ونزوئلا منتشر شده است. گزارش وال استریت ژورنال به نقل از ژنرال فالر حاکی از آن است که ایران ماموران نیروی قدس سپاه پاسداران را نیز به ونزوئلا اعزام کرده است. در اوج اعتراض‌ها در ونزوئلا نیز گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروی قدس برای فرونشاندن اعتراض‌ها به مادورو کمک کرده است. مقامات تهران این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

نیکلاس مادورو با اشاره به دیدار با سلیمانی در مصاحبه با المیادین گفت: «خدا را شکر می‌کنم که سلیمانی را ملاقات کردم.»

قاسم سلیمانی حدود ۱۱ ماه پس از روایتی که مادورو ازملاقات با او ارایه داده است در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی هنگام خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. سفر او به بغداد مانند بسیاری دیگر از سفرهای او رسانه‌ای نشده بود و تنها اعلام خبر مرگ سلیمانی سفر او به بغداد را فاش کرد.

مادورو در بخش دیگری از این مصاحبه از علاقمندی خود به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و روابط خوب با ایران در همه دولت‌ها از احمدی‌نژاد تا رئیسی سخن گفت.

به گفته مادرو او و ابراهیم رئیسی درباره طرح‌های مختلفی توافق کرده‌اند و روی پروژه‌های جدید کار می‌کنند. او همچنین گفت که به زودی به ایران سفر می‌کند.