«ایران با اعزام ماموران نیروی قدس و سلاح از مادورو حمایت می‌کند»

فالر می‌گوید، روسیه و کوبا هم به دولت ونزوئلا کمک می‌کنند اما نگرانی اصلی ایران است

کرگ فالر در فروردین ماه نیز به حضور رو به گسترش ایران در ونزوئلا اشاره کرده بود-AFP

کرگ فالر، فرمانده ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا در اظهاراتی که نشان‌دهنده تقویت روابط نظامی جمهوری اسلامی و ونزوئلا است، به وال استریت‌ژورنال گفت: «ایران برای حمایت از دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا به این کشور سلاح و نیرو اعزام می‌کند.»

ایران و ونزوئلا هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارند و ایران در ماه‌های اخیر به طور علنی محموله‌های نفتی، مواد غذایی و تجهیزات پالایشگاهی به ونزوئلا ارسال کرده است. از سوی دیگر هواپیمایی ماهان پروازهای متعددی به ونزوئلا داشته است،‌اما همچنان روشن نیست که در این پروازها که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا انجام شد، چه محموله‌ای به ونزوئلا ارسال شده است.

اما گزارش این روزنامه آمریکایی به نقل از ژنرال فالر حاکی از آن است که ایران علاوه بر این محموله‌ها، ماموران نیروی قدس سپاه پاسداران را نیز به ونزوئلا اعزام کرده است. نیروی قدس شاخه فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه است و گزارش‌های متعددی از حضور پررنگ آن در آمریکای لاتین وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز پس از کشته شده قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو در عراق تاکید کرده بود که سپاه برای عملیات تنها به درون مرزهای ایران اکتفا نکند.

طبق اطلاعاتی که فالر به وال استریت ژورنال ارایه داده، محموله‌های سلاح ارسال شده از سوی ایران به ونزوئلا ردیابی شده است. او در فروردین ماه نیز به حضور رو به گسترش ایران در ونزوئلا اشاره کرده بود.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد تمایل ونزوئلا برای واردات موشک از ایران منتشر شده بود.

فالر می‌گوید، روسیه و کوبا نیز در زمینه نظامی و اطلاعاتی به دولت مادورو کمک می‌کنند، اما نگرانی اصلی در مورد ایران است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروی قدس سپاه پاسداران در یک دهه گذشته با ارسال نیرو و تجهیزات نظامی نقش مهمی در حفظ دولت بشار اسد در سوریه ایفا کرده است. تهران حضور نظامی در سوریه یا ارسال سلاح به این کشور را تکذیب می‌کند و به گزارش اخیر وال استریت ژورنال واکنشی نشان نداده است.

بیشتر از جهان