اسماعیل کوثری: اعتراضات مشهد کار سپاه نبود

مشاور پیشین فرمانده سپاه: «توانستیم در برقراری امنیت در داخل شهرهایی که دچار ناآرامی شده بودند، تأثیر بسزایی داشته باشیم»

کوثری مدعی شد شلیک مستقیم به مردم در سال ۹۶، در واکنش به تلاش آن‌ها برای ورود به کلانتری‌ها بوده است- تصویر از اعتمادآنلاین

برخی از حامیان دولت حسن روحانی مدعی هستند که اعتراضات سال ۹۶ را که به سرعت به سراسر ایران گسترش یافت و با تقابل خونین نیروهای امنیتی سرکوب شد، نیروهای وابسته به حکومت، امام جمعه مشهد، و عوامل سپاه پاسداران آغاز کردند. مشاور پیشین فرمانده سپاه پاسداران، با اشاره به همین نظر، به‌تازگی در رابطه با نحوه شکل گیری اعتراضات سال ۹۶ گفت: «برخی می‌گویند سپاه این کار را کرده است و مردم را جمع کرده است، اما این‌گونه نبود و خود مردم بودند.»

اسماعیل کوثری که به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله هم فعالیت کرده است، در مصاحبه با انصاف نیوز، افزود:«مردم خودشان حرکت کردند. اصلا این‌چنین نبوده که آقای علم‌الهدی مثلا بگوید که بروید این کار را بکنید. نه! شاید برخی افراد هم دور و بر ایشان باشند.»

قرارگاه ثارالله یکی از مسئولان تامین امنیت پایتخت در دوران اعتراضات یا تظاهرات‌ها است. در زمان بحران‌های امنیتی برای حکومت، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، و تمامی وزارتخانه‌های دولت، زیر نظر این قرارگاه فعالیت می‌کنند.

به همین دلیل در اعتراضات سال ۸۸، ۹۶، ۹۸ و پس از آن این قرارگاه نقش پررنگی در سرکوب مردم معترض بر عهده داشته است.

کوثری همچنین مدعی شد که شلیک مستقیم به سمت مردم، در واکنش به تلاش آن‌ها برای ورود به کلانتری‌ها بوده است. صحت آن مدعا، در تصاویر منتشر شده از آن وقایع مشخص نیست. با این حال، کوثری می‌گوید: «بر اساس قانون، اگر به پایگاه‌های نظامی مثل کلانتری، پاسگاه، یا بسیج تعرضی شد، یا مسلحانه و یا با سلاح سرد، باید مقاومت کرده و آن را حفظ کرد.»

او در ادامه با تکرار روایت حکومت، مدعی شد که معترضان «به تخریب و آشوب» دست زدند (که البته تا امروز هنوز هیچ سندی در مورد آن ارائه نشده است) و بر آن مبنا، کوشید تا واکنش‌های خشونت‌بار حکومت را طبیعی جلوه ‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفتم دی ماه سال ۱۳۹۶، نخست ده‌ها نفر از مردم در مشهد برای اعتراض به وضعیت بد معیشتی و گرانی‌ها، به خیابان آمدند و علیه دولت حسن روحانی شعار دادند. آن شعارها به سرعت رادیکال شد و شخص اول نظام، یعنی رهبر جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفت. در ادامه، اعتراضات به بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافت و هزاران نفر در سراسر کشور به خیابان آمدند و اعتراضات تا ۱۰ روز ادامه یافت. نیروهای انتظامی و امنیتی حکومت با استفاده از سلاح گرم، مردم معترض را هدف قرار دادند و ده‌ها نفر را کشتند. آمار دقیق جان‌باختگان و زخمی‌ها و دستگیرشدگان مشخص نیست. اما در هر حال آن سرکوب نتوانست جلو اعتراضات را بگیرد، زیرا تنها چند ماه پس از آن، در مرداد سال ۹۷ بار دیگر بسیاری از مردم در شهرهای مختلف در اعتراض به فقر و گرانی و بی‌عدالتی به خیابان‌ها آمدند که آن نیز با برخورد سنگین حکومت مواجه شد، و به نظر می‌رسد که آن برخورد و سرکوب تنها مختص به ماموران سپاه نبوده است.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگویی که با تارنمای علی خامنه‌ای انجام داده است، یکی از مأموریت‌های «استنتاجی» و افتخارآمیز نیروی زمینی ارتش را، سرکوب اعتراضات دی‌ماه ۹۷ عنوان می‌کند. او در آن زمینه گفت: «آمادگی‌مان را به سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام کردیم و به ایشان گفتیم که فعلاً نیروی زمینی مأموریتی ندارد، ولی باتوجه ‌به نیروهای آموزش‌دیده و ولایی که داریم، الآن بهترین فرصت است که ما به نیروهای امنیتی کشورمان کمک کنیم. خوشبختانه ایشان پذیرفت و ما توانستیم در برقراری امنیت در داخل شهرهایی که دچار ناآرامی شده بودند، تأثیر بسزایی داشته باشیم و گزارش آن به استحضار رهبر انقلاب هم رسید.»