«هر اتفاقی برای تاسیسات هسته‌ای ایران بیفتد، ربطی به مذاکرات ندارد»

وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید کشورش با توافقی که توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را به‌طور دائم محدود کند، مشکلی نخواهد داشت

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، توافق نکردن با ایران را بهتر از یک «توافق بد هسته‌ای» می‌داند- Emmanuel DUNAND / AFP

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، با تاکید بر حق آن کشور برای محافظت از خود در برابر «بزرگ‌ترین تهدیدهای وجودی»، گفت هر اتفاقی که برای تاسیسات هسته‌ای ایران بیفتد، ربطی به مذاکرات احیای برجام ندارد.

لاپید روز چهارشنبه، اول دی‌ماه، در گفت‌وگو ازطریق ویدئو کنفرانس با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، گفت که اگر ایالات متحده با ایران وارد یک توافق هسته‌ای قوی‌ شود که توانایی آن کشور برای ساخت سلاح هسته‌ای را به‌طور دائم محدود کند، اسرائیل با چنین توافقی مشکل نخواهد داشت.

لاپید گفت: «ما با توافق مشکل نداریم. یک توافق خوب، چیز خوبی است.» 

او افزود: «دومین گزینه خوب، این است که توافقی در کار نباشد، اما با تشدید تحریم‌ها، اطمینان حاصل شود که ایران توانایی پیش‌روی [به‌سمت سلاح هسته‌ای را] ندارد. و سومین و بدترین گزینه، یک توافق بد است.»

وزیر خارجه اسرائیل در این گفت‌وگو از اظهارنظر درباره تلاش‌های آن کشور برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد، اما گفت هر اتفاقی که برای تاسیسات هسته‌ای آن کشور بیفتد، ربطی به مذاکرات احیای برجام ندارد. او افزود: «تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم، این است که اسرائیل بارها تکرار کرده است: ما حق داریم از خودمان در برابر بزرگ‌ترین تهدیدهای وجودی محافظت کنیم.»

مقام‌های اسرائیل دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را تهدیدی وجودی برای خود می‌دانند و از مدت‌ها پیش تهدید کرده‌اند که درصورت شکست دیپلماسی در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، دست به اقدام نظامی خواهند زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک سال و نیم اخیر، سه عملیات خرابکاری بزرگ در تاسیسات هسته‌ای ایران رخ داده است که به اسرائیل نسبت داده می‌شود. اسرائیل دست داشتن در آن‌ها را تایید یا تکذیب نکرده است، اما گزارش‌هایی از جزئیات برنامه‌ریزی و عملیات دقیق موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، برای این خرابکاری‌ها منتشر شده است. 

نشریه اسپکتیتور ۱۵ آذرماه به نقل از منابعی در اسرائیل از موج جدید عملیات‌های موساد علیه تهران و برنامه اتمی ایران در آینده نزدیک خبر داد و نوشت که به سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل دستور داده شده تا با انجام عملیات‌های دقیق در داخل جمهوری اسلامی ایران، مجازات‌هایی حساب‌شده اما ویرانگر، بر آن‌ها اعمال کند. 

اظهارنظرهای وزیر خارجه اسرائیل درباره مذاکرات احیای برجام،  پس از دیدارش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، مطرح شد که با هدف تلاش برای دستیابی به آنچه «راهبرد مشترک» بین آمریکا و اسرائیل در زمینه برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد، روز چهارشنبه به اسرائیل سفر کرده بود. 

سالیوان روز پنجشنبه با اشاره به روبه پایان بودن فرصت حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی، گفت که آمریکا و متحدانش پشت درهای بسته درباره یک ضرب‌الاجل برای مذاکرات هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کردند که در مدت چند هفته به پایان می‌رسد.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام قرار است ششم دی‌ماه در وین، پایتخت اتریش، ازسر گرفته شود، اما مقام‌های غربی می‌گویند که مذاکرات پس از پنج ماه وقفه، در دور هفتم که هفته گذشته پایان یافت، پیشرفت چندانی نداشته است و علت آن را رویکرد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی می‌دانند. 

مقام‌های آمریکا همواره بازگشت به برجام را گامی اولیه برای دستیابی به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن کشور دانسته‌اند؛ اما تلاش نزدیک به یک‌ساله دولت بایدن برای احیای برجام، تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و ایران هرگونه تلاش برای «طولانی‌تر و قوی‌تر» کردن توافق را رد کرده است.

درجا زدن و کندی مذاکرات وین در هفته‌های اخیر، نگرانی‌‌ها درمورد بی‌نتیجه ماندن روند دیپلماتیک را تشدید کرده است. برخی تحلیگران هشدار داده‌اند که ممکن است جمهوری اسلامی ایران تنها به‌دنبال خرید زمان باشد و با طولانی کردن مذاکرات ضمن پیشبرد برنامه هسته‌ای آن کشور، خود را به‌ آستانه دستیابی به سلاح اتمی برساند.