احیای سریع برجام هدف همه طرف‌ها در دور هشتم مذاکرات وین

وزیر امور خارجه ایران نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات را «مثبت» دانست

HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

به دنبال اعلام تاریخ از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی ایران، طرف‌های شرکت‌کننده بار دیگر بر محدود بودن زمان و لزوم احیای هرچه سریع‌تر این توافق تاکید کردند.

دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۶ دی‌) در وین، پایتخت اتریش، برگزار خواهد شد.

این نشست نیز مانند گذشته، به ریاست انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار خواهد شد و نمایندگان کشورهای باقیمانده در برجام در آن حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده سه سال بعد از توافق، از آن خارج شد و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، بازگشت به آن را خواستار است و به همین دلیل به‌طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارد.

این مذاکرات از آوریل ۲۰۲۱ آغاز و در ماه ژوئن به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران متوقف شد. پس از پنج ماه وقفه، دور هفتم این مذاکرات روز ۲۹ نوامبر شروع شد و هفته گذشته بدون نتیجه به پایان رسید.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات، روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «اینکه بتوانیم مسائل کلیدی باقیمانده را با همکاری ایالات متحده به‌سرعت جلو ببریم اهمیت دارد. به دور هشتم خوش‌ آمدید.»

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نیز در توییتی، مذاکره در تعطیلات سال نو میلادی را نشانه آن دانست که طرف‌ها نمی‌خواهند زمان را تلف کنند و هدف آن‌ها احیای توافق در سریع‌ترین زمان است.

در پایان دور ششم مذاکرات در خرداد ماه، بر سر پیش‌نویس توافق‌های مربوط به دو حوزه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و اقدام‌های هسته‌ای که جمهوری اسلامی ایران برای این منظور باید انجام دهد، تفاهم شده بود. با این حال دولت ابراهیم رئیسی در آغاز دور هفتم، پیش‌نویس‌های جدیدی را ارائه داد که طرف‌های مقابل آن را غیرقابل پذیرش خواندند و دلیل کندی روند پیشرفت مذاکرات، گفت‌وگو درباره آن‌ها اعلام شد.

به گفته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دور اخیر مذاکرات، طرفین توانستند بعد از دو مرحله گفت‌وگو، به یک سند و دستور کار واحد برسند که یک «پیشرفت مهم» است.

او که روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود در تهران صحبت می‌کرد، نقش اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مذاکرات را «مثبت» ارزیابی کرد.