ماسک‌های پارچه‌ای در مقابل اومیکرون بی‌تاثیرند

«ماسک باکیفیت بزنید، دست‌کم ماسک طبی سه‌لایه»

ماسک‌های پارچه‌ای با وسیله زینتی صورت فرق چندانی ندارند-AIZAR RALDES / AFP

دکتر لینا ون، تحلیلگر پزشکی سی‌ان‌ان، گفته است ماسک‌های پارچه‌ای در مقابله با شیوع سویه اومیکرون کووید‌ـ‌۱۹ بی‌اثرند، و در عوض بینندگان را تشویق کرد تا ماسک طبی سه‌لایه بزنند.

دکتر ون، که روز دوشنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) صحبت می‌کرد، گفت بیل دبلاسیو، شهردار نیویورک، نباید مراسم شمارش معکوس شب سال نو در میدان تایمز اسکوئر را لغو کند و یادآوری کرد که [شرکت در] این رویداد نیازمند ارائه گواهی واکسن است و در فضای آزاد برگزار می‌شود.

او در ادامه افزود: «باید رویدادهایی را که بی‌خطرند و همین‌طور رویدادهایی که برای مردم هم مفرح و سرگرم‌کننده‌اند حفظ کنیم. نمی‌توانیم همه‌چیز را لغو کنیم، به‌خصوص اگر قرار باشد تا آینده قابل پیش‌بینی با کووید زندگی کنیم.»

دکتر ون گفت: «من می‌گویم اگر انتخابتان این است که بروید، حتما واکسینه شده باشید و واکسن یادآوری را زده باشید، حتما ماسک بزنید، حتی اگر بیرون و در فضای آزاد است، اگر افراد زیادی دورتان ازدحام کرده‌اند، ماسک طبی سه‌لایه بزنید. ماسک پارچه‌ای نزنید.»

او در ادامه افزود: «ماسک‌های پارچه‌ای با وسیله زینتی صورت فرق چندانی ندارند. با توجه به [پیدایش سویه] اومیکرون، دیگر جایی ندارند. پس ماسک باکیفیت بزنید، دست‌کم ماسک طبی سه‌لایه.»

لینا ون، پزشک: فکر نمی‌کنم لازم باشد شهردار دبلاسیو جشن سال نوی نیویورک را لغو کند. بیرون در فضای آزاد است و واکسیناسیون ضروری است. بله، اومیکرون شایع است، اما باید به فعالیت‌هایی که ارزش و اهمیت بالایی دارند ادامه دهیم و در عین حال، اقدام‌های احتیاطی که خطر را کاهش می‌دهند، بیشتر کنیم. (۲۰ دسامبر ۲۰۲۱)

این استاد دانشگاه جورج واشنگتن همچنین از آن دسته بینندگان که قصد دارند پس از این رویداد، به دیدن اقوام سالمند یا افراد دچار نقص ایمنی بروند، درخواست کرد «سه روز صبر کنند، آزمایش بدهند و سپس، بروند افراد آسیب‌پذیر را ببینند».

دکتر ون همان روز دوشنبه، در پستی توییتری به سخنان قبلی‌اش افزود و نوشت: «حرفم این نیست که به ماسک احتیاج نداریم، بلکه می‌گویم به ماسک‌هایی نیاز داریم که در جلوگیری از سرایت بیماری موثرترین‌اند. همه از جمله کودکان وقتی در فضای بسته و کنار افرادی با وضعیت واکسیناسیون نامشخص‌اند، باید ماسک طبی دست‌کم سه‌لایه بزنند.»

اشلی استیچینسکی، استاد بیماری‌های مسری و عفونی از دانشگاه استنفورد، در ماه اکتبر به بلومبرگ گفت: «پژوهش‌های بسیار اندکی هستند که تاثیر پوشش پارچه‌ای صورت را در شرایط واقعی بررسی کرده باشند.»

او در ادامه افزود: «آزمایشگاه‌های مختلف کارایی فیلتر پارچه‌های گوناگون به‌کار‌رفته در ماسک‌ها را اندازه‌گیری کرده‌اند. پارچه‌ها معمولا جلوی ۱۰ تا ۳۰ درصد ذرات معلق دخیل در سرایت سارس کوو‌ـ‌۲ از راه هوا، را می‌گیرند.»

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که ماسک‌های طبی مانند ان‌۹۵ جلوی حدود ۹۵ درصد ذرات معلق را می‌گیرند.

دکتر سونیل جوشی، رئیس بنیاد انجمن پزشکی دووال کانتی، به شبکه دبلیوجی‌اکس‌تی (WJXT) گفت: «بیشتر تحقیق‌ها در مورد انتشار ویروس با ماسک‌های ان‌۹۵ و کی‌۹۵ انجام شده‌اند، پس در مورد این ماسک‌ها در مقایسه با ماسک‌های پارچه‌ای داده‌های بهتری داریم.»  

او در ادامه افزود: «ماسک‌های پارچه‌ای شاید همیشه درست اندازه صورت نباشند، پس همیشه این نگرانی احتمالی وجود دارد. میزان دقیق را سخت می‌شود فهمید اما حتما چیزی هست که داده‌ها استفاده از ماسک کی‌ان‌۹۵ را تایید می‌کنند.»

© The Independent