محدودیت در عملکرد با زدن ماسک پارچه‌ای هنگام ورزش

تحقیق جدیدی نشان داد استفاده از ماسک پارچه‌ای هنگام ورزش عملکرد و ظرفیت جسمی را محدود می‌کند

دوندگان ماسک‌دار گفته‌اند هنگام انجام حرکات شدیدتر احساس خفگی دارند-FABRICE COFFRINI / AFP

تحقیق جدیدی نشان داد استفاده از ماسک پارچه‌ای هنگام ورزش عملکرد و ظرفیت جسمی را محدود می‌کند.

در نتایج این تحقیق آمده دوندگان ماسک‌دار گفته‌اند هنگام انجام حرکات شدیدتر احساس خفگی دارند و اکسیژن‌گیری‌ بدنشان کاهش می‌یابد.

این محققان دریافتند هنگام ورزش با ماسک حداکثر ضربان قلب کاهش می‌یابد و شرکت‌کنندگان در این پژوهش نتوانستند مدت دویدنشان را به همان مدتی برسانند که بدون ماسک می‌دوند.

نتایج این آزمایش بالینی کوچک در نشریه اینترنتی بریتانیایی «طب ورزشی» منتشر شده است.

در پی اعلام این نتایج بحثی درگرفته است و دانشگاهیان می‌گویند ماسک‌ زدن هنگام دویدن و عبور از کنار دیگران به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تریش گرینهالگ، استاد ارشد علوم بهداشتی و مراقبت‌های اولیه دانشگاه آکسفورد در برنامه «صبح‌به‌‌خیر بریتانیا»، گفته ممکن است عبور دوندگان که «نفس‌نفس‌زنان و فوت‌کنان» از کنار عابران رد می‌شوند مردم را در معرض «خطر» قرار دهد. یک متخصص سازمان بهداشت عمومی انگلستان آقای گرینهالگ را به «تشویش انداختن» به جان مردم متهم کرد.

پژوهش‌های پیشین در مورد اثر پوشاندن صورت هنگام ورزش بیشتر در مورد ماسک‌های ان۹۵ و ماسک پزشکی بوده است که به گفته محققان مورد استفاده اغلب مردم نیست.

این یافته‌ها در نشریه بریتانیایی طب ورزشی منتشر شده و بر اساس عملکرد ورزشی ۳۱ بزرگسال سالم ۱۸ تا ۲۹ ساله هنگام دویدن بر دستگاه دو درجا بوده تا حدی که خسته شده‌اند. این آزمایش یک بار با ماسک پارچه‌ای و بار دیگر بدون ماسک انجام شده است.

شرکت‌کنندگان بدون ماسک به طور متوسط توانستند به مدت یک دقیقه و ۳۹ ثانیه (۱۴ درصد) بیشتر از حالت ماسک‌دار بدوند.

بیشتر شرکت‌کنندگان (۳۰ نفر) با این گفته موافق یا خیلی موافق بودند که رسیدن به حداکثر عملکرد جسمی در حالت ماسک‌دار سخت‌تر بوده است.

برخی گفتند چون نمی‌توانستند «نفس عمیق بگیرند»، احساس «خفگی»، «تنگی‌ نفس» و «اضطراب» داشته‌اند.

بنا به اعلام پژوهشگران، اثرات جسمانی زدن ماسک پارچه‌ای هنگام ورزش هنوز به درستی شناخته نشده است و در سراسر جهان توصیه‌های مختلفی در مورد ماسک زدن هنگام ورزش شده است.

اما به گفته محققان این نتایج «اثرات احتمالی مستقیم ماسک زدن را بر محدود شدن عملکرد قلبی عروقی کاملا توضیح نمی‌دهد» و بدین ترتیب نتیجه گرفتند «ناراحتی ناشی از ماسک ‌زدن» باعث کاهش عملکرد شده است.

دولت بریتانیا توصیه‌ای برای ماسک زدن هنگام ورزش در فضای باز یا باشگاه ندارد. سازمان جهانی بهداشت نیز گفته نباید هنگام ورزش‌های سنگین ماسک زد.

این پژوهشگران توصیه کرده‌اند در صورت ماسک‌زدن باید معیارهای ورزشی اعم از فراوانی، شدت و نوع حرکات را تغییر داد.

گزارش‌های تکمیلی در پی‌اِی

© The Independent