آمریکا: توافق‌نامه دوحه، نقشی در سقوط دولت پیشین افغانستان نداشت

«توافق‌نامه دوحه برای افغان‌ها و حکومت افغانستان یک پیام بزرگ داشت و آن این بود که آمریکا از افغانستان خارج می‌شود»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره نقش توافق‌نامه صلح دوحه در فروپاشی دولت پیشین افغانستان صحبت کرد - Kevin Dietsch / AFP

سخنگوی وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا می‌گوید، امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان در دوحه، نقشی در سقوط دولت پیشین افغانستان نداشت، بلکه عوامل دیگری باعث سقوط نظام پیشین افغانستان شده‌اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه، ۲۸ آذر، در یک نشست خبری و در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره نقش توافق‌نامه صلح دوحه در فروپاشی دولت پیشین افغانستان گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهند که توافق‌نامه صلح دوحه نقشی در سقوط دولت پیشین افغانستان نداشت، بلکه عوامل‌ دیگری در سقوط دولت پیشین افغانستان نقش داشتند.»

حمدالله محب،مشاور امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، پس از چهار ماه سکوت در۲۶ آذر طی سه مصاحبه پی‌درپی درباره عوامل فروپاشی دولت صحبت کرد و ازجمله گفت: توافق‌نامه صلح دوحه که در ماه فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و آمریکا به امضا رسید، زمینه فروپاشی دولت افغانستان را فراهم ساخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، درباره ادعای حمدالله محب گفت: «توافق‌نامه دوحه برای افغان‌ها و حکومت افغانستان یک پیام بزرگ داشت و آن این بود که آمریکا از افغانستان بیرون می‌‌رود، اما بر روحیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تاثیرات خود را داشت.»

حمدالله محب در مصاحبه با صدای آمریکا گفت: «زلمی خلیل‌زاد، دست طالبان را گرفت و آنان را به کابل آورد. او حتی به ما می‌گفت که در برابر طالبان نجنگید.»

زلمی خلیل‌زاد، از ۲۰۱۹ تا اواخر مهر، نماینده وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان بود و مذاکرات صلح با طالبان را رهبری می‌کرد. آقای خلیل‌زاد، پس از کناره‌گیری اعلام کرد که رهبران دولت پیشین افغانستان عامل سقوط دولت پیشین افغانستان بودند، چون با لجاجت به جنگ ادامه دادند و از فرصت‌هایی که برای گفتگو مهیا شد، استفاده نکردند.

دولت پیشین افغانستان در روز ۲۴ مرداد، پس از فرار اشرف غنی به امارات، سقوط کرد و طالبان بدون درگیری وارد شهر کابل شدند. اکنون که بیش از چهار ماه از اعلام دولت جدید طالبان در افغانستان می‌گذرد، هیچ کشوری، دولت انحصاری این گروه را به رسمیت نشناخته است.