وزیر‌ خارجه طالبان به اسلام‌آباد رفت

قرار است یکشنبه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، در اسلام‌آباد برگزار شود

این نشست بر راه‌حل‌ها برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان متمرکز است - عکس از صفحه توییتر منصور احمد خان

صبح روز شنبه، ۲۷ آذر، مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، برای شرکت در نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی وارد اسلام‌آباد شد. در این نشست که قبل از موعد و اضطراری برگزار می‌شود، قرار است بر راه‌حل‌ها برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان تمرکز شود.

منصور احمدخان، سفیر پاکستان در افغانستان، در توییتی از حضور مولوی امیر‌خان متقی در اسلام‌آباد خبر داد و گفت: آقای متقی در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت می‌کند.

منصور احمدخان نوشت: «وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد چگونگی ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان بحث خواهند کرد.»

در ‌۸‌ آذر، عربستان سعودی از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی درخواست کرد تا نشست فوق‌العاده‌ای به‌منظور دست یافتن به راه‌حل برای بحران انسانی در افغانستان برگزار کنند.

در پی این درخواست، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان برای برگزاری این نشست در اسلام‌آباد اعلام آمادگی کرد و اطمینان داد که دولت پاکستان میزبان این نشست می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست سازمان همکاری‌های اسلامی هر سه‌سال یک‌ بار، در یکی از کشورهای عضو این سازمان برگزار می‌شود و ریاست دوره‌ای سازمان به یکی از کشورهای عضو داده می‌شود. اکنون عربستان سعودی ریاست دوره‌ای این سازمان را به عهده دارد.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی با تمرکز بر وضعیت اقتصادی و بحران انسانی در افغانستان در حالی برگزار می‌شود که با تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات‌متحده آمریکا ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و نیز ارسال کمک‌های مالی سازمان‌های بین‌المللی به افغانستان متوقف شده است.

در طی چهار ماه حکومت طالبان در افغانستان، ارزش پول ملی افغانستان به گونه بی سابقه‌ایی سقوط کرد و بهای مواد خوراکی و سوخت نیز هم‌زمان با آغاز فصل سرما به اوج رسید.

در این مدت، سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان جهانی غذا و یونیسف، وضعیت انسانی در افغانستان را فاجعه‌بار توصیف کردند. سازمان جهانی غذا در اواخر نوامبر اعلان نمود که ۹۵ درصد از مردم افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارد و دست‌کم ۲۳ میلیون نفر با کمبود شدید مواد غذایی مواجه‌اند.

بااین‌حال قرار است فردا یک‌شنبه، ۲۸ آذر، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، درباره بسیج کمک‌های بشردوستانه و بررسی راه‌حل‌ها برای جلوگیری از فاجعه بشری در افغانستان، با حضور وزیر خارجه گروه طالبان گفتگو کنند.