اعتراض شورای مقاومت ملی افغانستان به حضور طالبان در نشست بین‌المللی

«اقدامات طالبان در جریان چهارماه گذشته با اهداف استراتژیک سازمان همکاری‌های اسلامی سازگاری ندارد.»

دبیرخانه دائمی سازمان همکاری اسلامی در شهر جده عربستان سعودی - STRINGER / AFP

شورای عالی مقاومت ملی افغانستان که متشکل از چهر‌ه‌های جهادی و بانفوذ افغانستان است، مخالفت‌ خود را با حضور طالبان در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی که قرار است روز یکشنبه، ۲۸ آذر، در پاکستان برگزار شود، اعلام کرد. 

شامگاه جمعه، ۲۶ آذر، شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، با نشر بیانیه‌ای از سازمان همکاری‌های اسلامی خواست که از عضویت طالبان در آن سازمان جلوگیری به‌عمل آورد و اجازه ندهد نماینده طالبان در نشست آن نهاد در اسلام‌آباد شرکت کند.

در بیانیه شورای عالی مقاومت ملی افغانستان آمده است: «اقدامات طالبان در جریان چهار ماه گذشته، هیچ‌گونه صبغه اسلامی ندارند و با اهداف استراتژیک سازمان همکاری‌های اسلامی، مصوبه کنفرانس ۲۰۱۸ استانبول مبنی بر مبارزه با فرقه‌گرایی، تبعیض نژادی و تروریسم، نیز سازگاری ندارند.»

اعضای این شورا از سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته‌اند که ادامه کار نماینده «جمهوری اسلامی افغانستان» را در آن سازمان تایید کند و با وارد آوردن فشارهای لازم بر طالبان، برای ایجاد یک حکومت اسلامی فراگیر در افغانستان اقدام کند. آنان همچنین به اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی گفته‌اند که در زمستان پیش ‌رو مردم افغانستان را تنها نگذارند و کمک‌های بشردوستانه‌شان را ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود نیز با صدور بیانیه‌ای از سازمان همکاری‌های اسلامی خواست که رژیم طالبان را به رسمیت نشناسد.

درخواست شورای مقاومت ملی افغانستان از سازمان همکاری‌های اسلامی در حالی مطرح شده است که امروز، شنبه ۲۷ آذر، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، به اسلام‌آباد رفت.  

نشست سازمان همکاری‌های اسلامی قرار است فردا، یکشنبه، ۲۸ آذر، با تمرکز بر رسیدگی به بحران بشری در افغانستان، با حضور وزرای خارجه ۵۷ کشور اسلامی، از جمله وزیر خارجه حکومت طالبان، در اسلام‌آباد برگزار شود.     

در همین حال، حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی، نیز امروز با نشر اعلامیه‌ای از اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی خواست که به انجام گفت‌وگوهای جامع میان همه طرف‌های سیاسی افغانستان برای توافق و دست‌یابی به نقشه راهی پیرامون حل همه مسایل ملی و منطقه‌ای، از جمله تشکیل نظامی مبتنی بر رای و اراده جمعی مردم افغانستان، همت گمارند.

رهبری این حزب سیاسی همچنین هشدار داده است که موجودیت نظام و حاکمیتی که بر خلاف اراده مردم افغانستان باشد، نه تنها گرهی از فاجعه جاری در افغانستان نمی‌گشاید، بلکه منجر به تداوم جنگ و فجایع بیشتر در آن کشور خواهد شد.

بیشتر از جهان