فرونشست زمین به تخت‌جمشید و نقش‌ رستم رسید

وضعیت فرونشست زمین در ۴۰۰ دشت بزرگ کشور بحرانی است

علی بیت‌اللهی با انتشار عکس‌هایی از تخت جمشید و نقش رستم، نوشت: «آیا کشت برنج و سایر محصولات آب‌بر در چنین پهنه‌ای درست است؟»‌ـ عکس از اینستاگرام @alibeitollahi

با ادامه روند بحرانی فرونشست زمین در ایران، علی بیت‌اللهی، رئیس بخش ریسک و مخاطرات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب «به‌عنوان اصلی‌ترین اقدام کنترلی فرونشست زمین»، عکس‌هایی از آثار فرونشست زمین در محوطه اطراف «تخت‌جمشید» و بناهای «نقش ‌رستم» در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه عکس‌ها در ۲۵ آذر گرفته شده‌اند، نوشت: «آیا کشت برنج و سایر محصولات آب‌بر در چنین پهنه‌ای درست است؟» او در ادامه توضیح داد: «مسئله این‌جاست که مرمت آثار تاریخی آسیب‌دیده ناشی از فرونشست زمین بسیار مشکل و گاه نشدنی، و گاه با از بین رفتن ارزش تاریخی آن همراه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، نیز روز شنبه ۲۷ آذر، هشدار داد که وضعیت فرونشست زمین در ۴۰۰ دشت بزرگ کشور بحرانی است و خواستار تشکیل ستاد ملی برای پیشگیری از فرونشست‌های بیشتر شد.

شکرچی‌زاده از وزارت‌های نیرو، صمت، و کشاورزی خواست در زمینه اعطای مجوز، ملاحظات بیشتری را مدنظر قرار دهند و تذکر داد که برای جلوگیری از فرونشست دشت‌ها و محدوده آثار تاریخی، عزمی جدی لازم است.

او در ادامه افزود که نیمی از ذخیره آب‌های زیرزمینی به اتمام رسیده است وبا توجه به وضعیت فرونشست‌ها، باید سازوکار فعالیت در حوزه‌هایی مانند کشاورزی تغییر کند.

پیش‌تر، عبدالله فاضلی، دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ایران، نیز با استناد به بررسی‌های سازمان‌ زمین‌شناسی و سازمان نقشه‌برداری، هشدار داده بود که ۸۰ درصد دشت‌های ایران با پدیده فرونشست مواجه شده‌اند و هیچ‌ دشتی در ایران نیست که کسری مخزن نداشته باشد و سطح آب آن پایین‌ نرفته باشد.

فاضلی فرونشست زمین را «پدیده‌ای شوم» و یکی از بلایای طبیعی خوانده بود که به دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در پنج دهه اخیر، به ایران تحمیل شده است.