ماسک‌ چقدر جلوی ویروس کرونا را می‌گیرد؟

هر نوع پوشش صورت می‌تواند به کاهش انتشار ذرات ویروسی در هنگام سرفه یا عطسه کمک کند

با زدن ماسک صورت، احتمال ابتلا به کووید-۱۹ فقط سه درصد می‌شود - REUTERS/Clodagh Kilcoyne

بوریس جانسون روز چهارشنبه، ۸ دسامبر، اعلام کرد دولت «برنامه دوم» (plan B) را آغاز کرده است؛ مجموعه‌ای از مقررات که هدف آن جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است.

بر اساس مقررات جدید، از مردم خواسته شده که تا جای ممکن از خانه کار کنند و تعداد مکان‌هایی در انگلستان که ماسک زدن در آن‌ها اجباری است، افزایش یافته است.

مردم اکنون باید در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و وسایل نقلیه عمومی ماسک بزنند. در داروخانه‌ها، کتابخانه‌ها و عبادتگاه‌ها نیز چنین است.

در حال حاضر در رستوران‌ها، میکده‌ها یا مکان‌های دیگری که مردم بیشتر در آنجا غذا می‌خورند، می‌نوشند و می‌رقصند، پوشش صورت اجباری نیست.

آقای جانسون در یک سخنرانی ملی در روز یکشنبه، ۱۲ دسامبر، گفت: «موج پرتلاطمی از اومیکرون در راه است.»

او گفت: «متاسفانه در حال حاضر در مقابله با این سویه جدید اومیکرون با وضعیتی اضطراری روبه‌روییم.»

پس ماسک زدن چقدر تاثیر دارد؟ آیا ماسک از فرد در برابر ویروس محافظت می‌کند یا فقط جلوی انتشار هر چیزی را که ممکن است فرد ماسک‌زده داشته باشد می‌گیرد؟

آیا ماسک‌های صورت می‌توانند از من محافظت کنند؟

دولت بریتانیا، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده همگی در طول همه‌گیری موضع خود را در مورد ماسک زدن تغییر داده‌اند؛ این رهنمودهای متغیر ممکن است همان قدر که مفیدند، سردرگم‌کننده هم به نظر برسند.

در آغاز همه‌گیری در فوریه ۲۰۲۰، بهداشت همگانی انگلستان مردم را به ماسک زدن تشویق نکرد. دکتر جیک دانینگ، رئیس بیماری‌های نوظهور و بیماری‌های مشترک میان انسان و دام [بیماری‌های عفونی که بین انسان و حیوانات منتشر می‌شود] در «پی‌اچ‌ای» (PHE) به ایندیپندنت گفت که در بین کسانی که در مکان‌های عمومی ماسک می‌زنند، «شواهد اندکی دال بر فایده گسترده آن» وجود دارد.

دکتر دانینگ توضیح داد که دلایل متعددی وجود دارد که چرا آن‌ها بی‌تاثیرند: «ماسک‌های صورت باید به‌درستی استفاده شوند، به‌طور مرتب عوض شوند، به‌درستی برداشته شوند، به‌طور ایمن دور انداخته شوند و در ترکیب با رفتار بهداشت عمومی درست استفاده شوند تا موثر باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان متخصصان همچنین تاکید داشتند که کسانی که در خط مقدم فعالیت می‌کنند، بیش از مردم جامعه از تجهیزات حفاطتی شخصی (PPE) برای پوشش استفاده کنند.

اما -از آن موقع- مطالعات متعدد نشان داده‌ است که هر نوع پوشش صورت (نه از نوع ماسک جراحی که بهتر است برای  کادر پزشکی کنار گذاشته شود) که روی بینی و دهان را بپوشاند، می‌تواند به کاهش انتشار ذرات ویروسی در هنگام سرفه یا عطسه کمک کند.

گزارشی که در آوریل ۲۰۲۰ در مجله نیچر منتشر شد، می‌گوید: «ماسک‌های صورت به طرز چشمگیری وجود ویروس آران‌ای (RNA) آنفلوانزا در قطرات ریز تنفسی و آر‌ان‌ای ویروس کرونا را در ذرات معلق در هوا کاهش داده است و به سمت کاهش آر‌ان‌ای ویروس کرونا در قطرات ریز تنفسی پیش می‌رود.»

مطالعه‌ای دیگر از ویدیویی با سرعت بالا برای ردیابی قطرات ریز استفاده کرد و نشان داد که حتی یک حوله کوچک روی دهان می‌تواند جلوی این قطرات را بگیرد. (به همین ترتیب یک میکروب‌شناس، عکس‌هایی از کشت باکتری‌هایی که با و بدون ماسک پخش می‌شوند، به اشتراک گذاشت.)

گزارشی بین‌المللی که در لنست (The Lancet) چاپ شد، داده‌های ۱۷۲ تحقیق در ۱۶ کشور را تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری کرد که با زدن ماسک صورت، احتمال ابتلا به کووید-۱۹ فقط سه درصد می‌شود و تحقیقی در دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که ماسک‌های ساده خانگی هم می‌توانند سرایت را کاهش دهند و حتی می‌توانند به جلوگیری از موج دوم کمک کنند.

در تحقیقی مجزا که دانشگاه ادینبورگ انجام داد، هم اشاره شد که داشتن پوشش صورت می‌تواند به کاهش انتشار ویروس کرونا از افرادی که ناقل آن‌اند، کمک کند. این تحقیق نشان داد که داشتن پوشش روی دهان و بینی می‌تواند مسافتی که بازدم به جلو طی می‌کند، تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

مرکز علوم جمعیت‌شناختی لورهالم دانشگاه آکسفورد تحقیقی حاوی این پیام را منتشر کرد: «پوشش پارچه‌ای صورت حتی اگر ماسک‌های خانگی جنس مرغوب باشند، در کاهش انتشار کووید-۱۹ برای شخصی که آن را زده و اطرافیانش موثرند.» و هشدار داد: «پوشش‌ها و ماسک‌های صورت موثرند- همین حالا اقدام کنید.»

آیا این [توصیه] فقط برای جلوگیری از انتقال بیماری بی‌نشانه است؟

بله. این تحقیق تا حد زیادی توصیه می‌کند که ماسک‌های صورت لزوما مانع از ابتلای شما به کووید-۱۹ نمی‌شوند، بلکه احتمال انتقال از طریق شما را در صورتی که نادانسته ناقل بی‌نشانه آن باشید (و درنتیجه در خانه قرنطینه نشده باشید)، کاهش می‌دهند.

در آوریل ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی گزارشی تهیه کرد مبنی بر اینکه ماسک‌ها مانع از ابتلای افراد سالم به ویروس کرونا نمی‌شوند، اما از پخش شدن ویروس جلوگیری می‌کنند. این گزارش بر اساس بازبینی شواهدی از هنگ‌کنگ بود که نشان می‌داد استفاده گسترده از ماسک‌های صورت ممکن است انتشار را کاهش داده باشد.

گروه دولتی ارزیابی داده‌ها و یادگیری همه‌گیری‌های ویروسی در انجمن سلطنتی (DELVE) اعلام کرد: «ماسک‌های صورت ابزار مهمی برای مدیریت سرایت جمعی کووید-۱۹ در میان عامه مردم را فراهم می‌آورد.»

«تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که استفاده گسترده از آن‌ها می‌تواند انتقال روبه افزایش بیماری از طرف کسانی را که بی‌نشانه‌اند یا هنوز نشانه بیماری در آن‌ها بروز نکرده ولی ماسک به صورت دارند، کاهش دهد. ماسک‌های صورت، شامل ماسک‌های پارچه‌ای خانگی اگر به طور گسترده و درست استفاده شوند، می‌توانند انتقال ویروس را کاهش دهند.»

در وب‌سایت دولت، با آن موافقت شده است: «شواهد حاکی از آن است که پوشش‌های صورت به ما کمک می‌کنند مراقب یکدیگر باشیم و اگر کسی به ویروس کرونا مبتلا شده اما علائمی ندارد، انتشار این بیماری را کاهش می‌دهد.»

جیمی وایت‌ورت، پروفسور بهداشت عمومی بین‌المللی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن به ایندیپندنت گفت که فایده [ماسک] به طور عمده برای دیگران است نه خود شما: «[ماسک‌ها] بیشتر برای این مفیدند که شما حامل ویروس باشید و نخواهید آن را منتقل کنید؛ نه اینکه جلو بیمار شدنتان را بگیرند.» این یافته‌های سازمان بهداشت جهانی را تایید می‌کند.

پروفسور دیوید هیمن از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که رئیس گروه مشاوره فنی و علمی سازمان بهداشت جهانی است، تایید کرد که غیر از افرادی که در مکان‌های درمانی کار می‌کنند، در مورد دیگران ماسک‌ها «فقط برای حفاظت از دیگران‌اند نه حفاظت از خود شخص. برای همین است که دولت اکنون ماسک زدن را غیراختیاری می‌کند.»

© The Independent