بورس در سراشیبی سقوط

بر خلاف گفته‌های وزیر اقتصاد، وضعیت بورس از خواسته‌های او تمکین نمی‌کند

ادامه ریزش بورس اوراق بهادار تهران - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

در پی ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی و در ادامه روند ریزشی روز گذشته، بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز افت چشمگیری را تجربه کرد.

به گزارش فارس، در پایان معاملات امروز، با کاهش ۲۵ هزار و ۲۴۹ واحد به رقم یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۲۷ واحد رسیده است و به یک کانال پایین‌تر وارد شد.

از دیگر اثرات بودجه سال ۱۴۰۱، تأثیر آن بر سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی است. بر اساس بودجه سال آینده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

در همین راستا، مسئولان سعی دارند جلوی ادامه ریزش را بگیرند. مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد که صندوق‌هایی طراحی می‌شود که مردم از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنند و کسانی که پرتفوی آنها کمتر است بتوانند از طریق صندوق‌ها در بازار حضور پیدا کنند.

چندی پیش وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و با ارائه گزارشی درباره وضعیت بورس اظهار داشت دولت کسری بودجه خود را از طریق بورس جبران نخواهد کرد و این موضوع را «از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد» پیگیری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احسان خاندوزی مدعی شد: «بازار سرمایه را که می‌توانست زمینه توسعه کشور باشد به چالشی طولانی تبدیل کرد که امروز هم ادامه دارد. خوشبختانه با رأی ملت به دولت آقای رئیسی و بازگشت درجه‌ای از خوش‌بینی به بازارها، شاخص از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تا امروز حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد کرده و در بورس کالا که آن هم رکن مهمی از معاملات اقتصادی و شفافیت مالی و کاهش رانت‌ها دارد، طی سال جاری ۳۸ میلیون تن انواع محصولات مختلف معامله شده که نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته که ۳۴ میلیون تن بوده است در همین ۷ ماه شاهد وضعیت بهتری در این خصوص بوده‌ایم.»

با این حال به نظر می‌رسد بر خلاف گفته‌های وزیر اقتصاد، وضعیت بورس از خواسته‌های او تمکین نمی‌کند و متناسب با واقعیت اقتصادی کشور، روند نزولی در پیش گرفته است.

بیشتر از اقتصاد