پرونده وزیر اقتصاد روحانی در قوه قضائیه

منتقدان می‌گویند دولت کسری بودجه خود را با ترغیب مردم به خرید سهام در بورس جبران کرده است

مجلس پرونده فرهاد دژپسند را به دلیل سقوط بروس به قوه قضائیه فرستاد - عکس از اقتصاد آنلاین

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد پس از بحث و بررسی نمایندگان در جلسه علنی ۱۹ مرداد، پرونده فرهاد دژپسند به دلیل تخلف در انتصاب حسن قالیباف، رئیس وقت سازمان بورس، به دستگاه قضا ارجاع شد.

احمد علیرضابیگی در حساب توییتر خود نوشت: «سؤال این است که چرا این رسیدگی در مورد استیضاح دژپسند صورت نپذیرفت تا چهل میلیون مال‌باخته بورس که با فروش مختصر دارایی‌هایشان وارد سرمایه‌گذاری در بورس شده بودند بفهمند چگونه ثروت و دارایی‌شان به تاراج رفته است؟»

از مردادماه سال گذشته که شاخص کل بورس در ایران با سقوط مواجه شد، بسیاری از سهام‌داران خرد که عموماً از مردم عادی بودند بخشی از سرمایه‌های خود را از دست دادند. این موضوع سبب اعتراض سهام‌دارانی شد که معتقدند دولت کسری درآمدی خود را از محل تاراج سرمایه‌های آن‌ها تأمین کرده است.

شاخص کل بورس در ابتدای مرداد سال ۹۹ از مرز ۲ میلیون واحد هم گذشته بود و در پایان سال گذشته با سقوط ۸۰۰ هزار واحدی در کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ قرار گرفت.

در آن زمان، فرهاد دژپسند در مصاحبه با ایلنا گفت: «تأمین مالی دولت از بازار سهام در سال جاری کمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که آن هم در ماه‌های ابتدایی سال که بازار با رونق قابل توجه همراه بود، صورت پذیرفت. دولت در بازار سرمایه دارایی فروخته و در مقابل آن وجوهی حاصل کرده که درآمد دولت از تمام روش‌ها در بازار سهام حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.»

در میانه بحران کرونا و سقوط ارزش ریال در برابر دلار، این تنها تکیه‌گاهی بود که مردم برای حفظ دارایی خود به آن متوسل شده بودند. اغواگری این بازار به حدی بود که برخی از افراد از کار اصلی خود دست کشیده و صرفاً بر خریدوفروش سهام در بورس متمرکز بودند.

در مقابل برنامه دولت برای بورس متفاوت از رؤیای سهام‌داران تازه‌وارد بود. دولت در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بخش بزرگی از کسری بودجه خود را از طریق افزایش عرضه دارایی‌ها در بورس و قیمت‌های حبابی آن به دست آورد.

پس از سقوط بازار، مقام‌های دولتی اعلام کردند که آن‌ها در مورد ماهیت متغیر بازار بورس هشدار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد دژپسند نیز پس از سقوط بازار بورس، بدون توضیح در مورد مسئولیت تبلیغات دولتی حول محور ترغیب مردم به خرید سهام در بورس، گفت که مشکلات موجود بورس به دلیل ورود «غیرحرفه‌ای‌ها» ایجاد شده است.

در مقابل، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و درصورتی‌که سوء مدیریت آن‌ها برای نمایندگان احراز شود مجلس با آن‌ها قاطعانه برخورد خواهد کرد، دولت باید هرچه سریع‌تر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند.»

در همان زمان، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، استعفا کرد. حسن قالیباف اصل، دلیل استعفای خود را «فراهم نشدن شرایط اعلامی» خواند و خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت: «بنده در سخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند، این وظیفه خطیر را بر عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار بودم.»

او در نامه ای به فرهاد دژپسند با انتقاد دخالت‌های سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای مسئولین نوشت: «در کمترین زمان بزرگ‌ترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید ولی متأسفانه به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش‌ازحد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ‌گاه دیده نشد.»